Gå ner i vikt – även om du inte är överviktig enligt BMI

BMI har kritiserats ganska hårt eftersom människor med hög muskelmassa kommer att ses som överviktiga på den skalan. Det är dock sällan det är problemet, och de människor som verkligen har så otroligt mycket mer muskelmassa brukar känna till det. Det är snarare så att BMI börjar bli missvisande åt andra hållet. Människor har normalt BMI men är ändå överviktiga. Det beror helt enkelt på motsatsen – att man har för lite muskelmassa och därmed ”har råd” att ha mer fett. Men man har inte råd med det. Balansen mellan muskler och fett på kroppen är viktig även för den med normalvikt.

Viktnedgång i fett är en bra start för alla som har typ2-diabetes. Även den som är enligt sig själv smal. Det finns två studier som verkligen har testat detta med viktnedgång. Den första visade att 86% av deltagarna som gick ner 15 kg eller mer blev av med sina diabetessymptom. Den kritiserades dock eftersom man framförallt valde människor med hög BMI. Därför gjordes en uppföljningsstudie där man istället tog normalviktiga och lät dom gå ner i vikt. Förstås kunde dom inte gå ner lika många kilo utan istället hade man som riktmärke 8-10% av kroppsvikten. Av de som lyckades med det i studien blev 70% symptomfria. Väldigt bra siffror. Faktum är att det är bara ca 10% av alla typ2-diabetiker som har ett normalt BMI.

Fetfet eller smalfet
Det spelar alltså inte så stor roll vad vågen visar, det kan man sammanfatta det som. Men visar den för mycket är det ännu mer troligt att det är grundproblemet till din diabetes. Däremot visar alltså studier att även om den visar normala värden kan det vara en del av orsaken. Det är fettet kring organen, det viscerala fettet som är problemet. Det finns faktiskt människor som det inte ens syns på att dom har dessa ansamlingar. Dom kan se smala ut. Det är viktigt att komma ihåg. Genom att äta mindre energi än du gör av med kommer du att komma åt dessa problem. Men högintensiv träning är också extra effektivt mot visceralt fett. Så om du har möjigheten att springa, cykla, gå i uppförsbackar mm så att pulsen åker upp kan det göra underverk! Vill dock påpeka att skaderisken både blir högre av att ha diabetes, och av att vara otränad / överviktig. Så börja lagom!

Den starkes rätt
Den som har mer muskelmassa verkar också tolerera mer fettvikt. Det finns en rad studier som bekräftar det. Därför kan man tänka sig ett motsatsförhållande också – den som har mindre muskelmassa kan tolerera mindre fettvikt. Därför behöver du hjälpa din kropp att behålla och bygga muskler! Det är viktigt att du äter ordentligt med protein, och att du tränar dina muskler. Promenader är inte muskelträning!

Sammanfattningsvis
En bra gissning är att du behöver bli av med fett på buken om du har typ2-diabetes. Även om du inte kan se det i spegeln.
Minskad muskelmassa är en stor anledning till att BMI är missvisande.
Genom att öka muskelmassan kan du tåla din övervikt bättre.

https://www.ncl.ac.uk/press/articles/latest/2022/04/diabetesremissionforlowbmi/
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)33102-1/fulltext

plump woman in sportswear with measuring tape
Photo by Andres Ayrton on Pexels.com