Det är uppenbart så att rating, mmr eller elo eller vilken medalj man har i CS, är något som vi alla älskar på olika sätt. Det är ett underbart sätt att kunna motivera sig att spela bättre, och kul att kunna jämföra sig med sina kompisar. Hur duktig är man egentligen. Men i och med att statistiken kom till spelen, särskilt i samband med att onlinespel blev mer vanligt, så kom också en stor risk. En fälla som tyvärr fler än man hoppas faller i.
Statistik är ett fantastiskt verktyg för att analysera sitt spel, och andra lags spel. Nahaz är väl den som verkligen kom att nyttja det för att få igång sin dota2 karriär, där han med stor pålästhet och skicklighet kunde beskriva många lag med ett nytt ljus. Att se över hur stor andel headshots man har i CS:GO kan också på ett individuellt plan mäta hur mycket skickligare du är på att träffa över vissa tidsperioder. Listan på statistik och siffror som man kan nyttja för att lägga upp sin träning på ett bättre sätt är lång. Siffror är attraherande för dom är så lätta att jämföra med varandra. Vart man än vänder sig idag så finns statistik och nummer som ska efterlevas och som man kan ha som målsättningar. Men det finns också en baksida med siffror och rating som det känns viktigt att prata om.
Det är inget problem för esportsmotionären att det finns siffror. Om vi kallar den personen som inte har någon målsättning att bli bäst för esportsmotionär. Lite som i vanlig sport är det huvudsaken att man har roligt och att man engagerar sig. Hjälper statistiken eller ratingen till med det så är det bara toppen och ingenting med det. Problemet uppstår när man tror att man kan nå eliten genom att stirra sig blind på siffror. Det enda sättet som rating, mmr eller elo (Vad ni nu vill kalla det för) hjälper er till att bli proffs är genom synlighet. Med det menar jag att genom att vara högt upp på ett leaderbord så kan man kanske bli upptäckt och således få chansen att spela, men hur du spelar kommer inte hpratingen att påverka nästan alls.
Jag har spelat tillräckligt mycket dota och cs för att ha spelat mot de allra flesta ranksen. Jag har spelat med folk från 800 till 7000 mmr i dota, och med allt från silvers till globals i cs:go och sanningen är den att ratingen är knappt en fingervisning på vilka nivåer som folk ligger. På riktigt. Självklart kan man se att viss individuell skicklighet är högre hos dem som har högre rating, men lagförmågan eller teamkänslan tycks inte ha något med rating att göra alls. För rating är ingenting som man får för att vara en teammate nödvändigtvis, man får rating för att vinna games, oavsett hur man gör det. Fokuset på teamplay blir också lägre eftersom motståndarna är i samma sits. Samtidigt tycks det vara fult att spela med flera kamrater, eftersom det på något sätt eftersträvas att få en så hög individuell rating som möjligt.
När man väl hamnar i ett lag, elit eller inte, så kommer lagandan spela extremt stor roll för hur prestationerna blir. Den lagandan finns det ingen siffra på, ingen statistik, och förmågan att interagera med andra människor och förståelsen för hur spelet fungerar om man verkligen spelar 5mot5 är något helt annat. För i både Dota och CS kan man ”vinna själv” om man är tillräckligt individuellt skicklig, i pubs alltså, i en ”riktig” match kommer ingen att vinna själv. I Dota2 har man supports, wards, andra sätt att kontrollera fienderna (Eller bans!) och i CSGO har du smokes och flash eller dubbelpeaks för att hantera överdrivet duktiga fiender. Här blir problemet med rating ännu större, för den som kommer in i ett lag och anser sig själv vara mycket bättre än sina teammates kommer inte att förstå hur den blir ägd trots detta.
Många tappar av av samma anledning. Man återgår till sin ratingjakt och sin stream kanske, för att fortsätta vara ”bäst” där det är tryggt och varmt, men någon elitkarriär blir de inte.
Så om ni vill använda stats på rätt sätt – ta saker i beaktning som gör att statistiken blir meningsfull. Treant som bara gör 5000 damage på ett helt game – kanske för att han inte hade aghanims och kanske för att hans spells knappt gör skada? En Zeus som vinner damage done – hans ultimate är global? En Global som bara får 4 kill på Cobblestone? Kanske för att han höll A och motståndarna mestadels gick B. En av era spelare på Mirage får 13-13 medans ni andra har 20-8 osv. Men hon gick entryfragger. Det gäller att hålla det meningsfullt, och är eran målsättning att bli proffs eller elitspelare? Öva på eran roll i det hela, spela med full premade. Öva på dialog, öva på kommunikation, öva på att hjälpas åt. Det är reella förmågor som ni kommer att behöva i framtiden.