En fundamental förändring för att lyckas

Vad ska jag äta på flygresan? Någon som har tips på hur man ska kunna njuta av semestern om man inte kan äta X. Hur ska jag kunna åka iväg på det där utan att bryta min kost. Känns det igen? Har du mycket tankar fokuserat kring mat, och är mat det första du tänker på när du hör ordet njutning? Det är du sannerligen inte ensam om, men jag gissar att detta kommer ställa till det för dig om du vill göra en förändring.

Vi kan ändra hur vi äter, så att maten ger oss minimalt med upp och nergångar, och på det sättet göra det enklare att kontrollera en kost eller diet. Någon skippar kolhydrater för att minska blodsockerspikarna. Någon annan äter flera gånger om dagen, och kontrollerar sitt intag minutiöst av samma anledning. Dessa strategier kan man hitta så att de passar en själv, men fundamentet är något annat. Det är ett djupare problem. Flera kan vara alldeles för matfixerade.

Det är inte sällsynt att någon funderar vad de kan äta på en flygresa – det vet vi ju alla att en flygresa är det svårt att välja mat helt fritt på, och då blir det krångligare. Men sanningen är att vi glömt bort att vi inte måste äta mat jämt. Det går faktiskt att hoppa över också. Givetvis är det ingenting som är enkelt att vänja sig vid, men det kan finnas fördelar med att göra fasteperioder, för att öva upp sin känsla av att man faktiskt inte behöver äta något jämt.

Men sen behöver vi också förändra vad njutning är. För om njutning primärt är mat för dig, då är det ju indirekt ett straff att förändra kosten. Att helt enkelt ta bort njutningen från ditt liv, vem klarar det i långa loppet? Där behöver vi lära oss att njuta av fler saker, och på riktigt förstå att unna sig kan innebära kalorilösa saker.
Vi kan förstås också i stunder när vi behöver det äta sötningsmedel, eller saker som stimulerar vår matnjutning och fortfarande passar in i mallen för vår kost – men här tror jag också vi ska fundamentalt förändra vad njutning är. Det finns så mycket saker som inte är mat eller dryck som är helt fantastiska att njuta av, allt från samliv till träning och bad, böcker, musik, poesi, dans eller att klappa en kattunge. Att ändra så att en sötsak ger samma stimuli som något som inte stoppas i kakhålet kommer inte att komma över en natt, men på sikt behöver det förändras, för annars tror jag att vi hamnar tillbaka där vi började igen, frågan är bara när.

Mina bästa tips för att klara av att förändra mattankarna

Träna – träningen ger kroppen belöningar på samma sätt som mat, och det är av någon anledning lättare att motivera sig att hålla kost när man är aktiv. Dessutom ger träning dig en god hälsa, och ett bättre fokus som helt klart underlättar i livet.
Långsiktig tillfredsställelse –  Känslan av att göra ett bra val kommer inte alltid samma sekund som man gör det. Att skippa träningspasset, eller sätta tänderna i något gör gott direkt. Men inte på sikt. Fråga dig själv hur det känns om ett par timmar i situationer. Då kan du unna dig en tillfredsställelse som är långvarig och hållbar.
Unna dig medvetet – Gör dig medveten om saker som inte är matrelaterade som du gör för din egna njutning. För att programmera om hjärnan att se njutning som mer än mat behöver vi göra den medveten om vad vi sysslar med. ”Nu unnar jag mig att göra detta för att må bra” säg det till dig själv när du badar, pussas, läser en bok eller ligger ner på verandan.

 

64930230_464223124368508_4499645581693550592_n

About the author: Kim Larsson