Okunskapen som gör dig mer sjuk

Typ2 diabetes går i de allra flesta fallen att hantera väldigt bra med kost och motion. Inte alla. De allra flesta sa jag, men vissa gammeldags kunskaper hindrar oss från att ta bra beslut. Låt oss kolla på dem lite. Detta gäller ej insulinbehandlade diabetiker.
1. Rädslan för lågt blodsocker – En del diabetiker tror t.om att lågt blodsocker är en del av sjukdomen. Man kan ringa 1177 och som diabetiker utan insulin få rådet att dricka något sött när i själva verket lågt blodsocker inte har något med diabetes att göra alls. Visst kan omedicinerad eller metforminmedicinerad patient också uppleva lågt blodsocker – men det är ofarligt. Kroppen kommer att reglera det. Det kan kännas läskigt, och det är en vanesak. Om det är outhärdligt, ta ett halvt äpple. Drick vatten. Det löser sig!

2. Tron om att man måste äta ofta – Inte sällan lär diabetessköterskan ut det också. Det är viktigt med ett jämt blodsocker säger dem – och därför ska man äta ofta. Sanningen är den att ett jämt blodsocker snarare uppstår av färre måltider, och måltider som inte innehåller enormt stora mängder kolhydrater, utan fibrer, fett och protein. Det är mer än nog att äta 3 gånger per dag. Varför inte testa en gång, och göra dagarna till fastedagar?

3. Tron om att man måste äta för att orka – Detta är kanske det mest hopplösa. Ett inplanerat träningspass inbillar vi oss, eller genom missinformation, att måste föregås av en ordentlig måltid. Vilket nästan gör att träningsapsset ur ett kalorirestriktionsperspektiv är helt bortkastat. I regel har vi massor med energi sparat i våra fettceller på kroppen, och dessutom också i musklerna. Det är inte nödvändigt att vara fulltankad inför varje träningspass, om du nu inte ska tävla på elitnivå.

4. Tron att en positiv förändring alltid känns bra – Många läkare och sköterskor och även andra människor runt omkring kommer att hävda att man måste leva också. Att livet ska kännas bra. Det är klart att man inte ska plåga ihjäl sig – men all förändring även positiv kommer vara jobbig. Vid viktnedgång är man hungrig ibland. Vid träning värker musklerna ibland. Att slita ett halvår för att njuta resten av livet kan vara värt det. *

5. Tron att diabetes är en kronisk irreversibel sjukdom – men vänta nu!? Ja alltså, oavsett om diabetesen är kronisk eller inte så behöver vi fundera över hur vi använder den definitonen. Många faller in på att ”ja om 10 år får jag insulin” och sen tar man sina tabletter och tänker att sjukdomen är statisk på grund av det. Gör inte det. Skitsamma om du aldrig blir av med den, eller om den alltid knackar på resten av livet. Gör sjukdomen till din personliga vän och tränare. ”Jasså är du här igen, jamen då är det dags att jobba på!”

6. Råden som säger att vi behöver mer fibrer och mindre socker – är förövrigt helt sanna. Men sen verkar vården tycka att om man gjort den förändringen så ska mediciner lösa resten. Mediciner som sällan når upp hela vägen. Men sanningen är att vi, särskilt till en början kan behöva vara mer strika än så. Visst, har vi ätit vitt bröd och 8 skivor i flera år, och plötsligt ersätter detta med 2 skivor lingongrova så kommer saker att bli mycket bättre  – men blir det inte bra, så kanske det kan vara så att för din diagnos, din övervikt, din diabetes, behöver en mer tuff approach. T.ex att helt och hållet skippa bröd en period.

7. Frukt är en viktig del av en kost –  och du rekommenderas att äta det. Men frukt är inte alls en nödvändig del av en kost. Grönsaker kan göra allt som frukt kan göra, och för vissa av oss är frukten initialt väldigt svår att äta utan att få alldeles för höga värden.
8. En promenad räcker – det är också sant. Fortsätt promenera, men återigen om du har en väldigt låg muskelmassa och kanske taskiga värden så kan träning som är hårdare vara gynnsamt för dig. Låt inte folk lura dig till att vara onödigt orörlig
9. Sockerfria alternativ – Det finns bra såna, men det finns också massvis med produkter som är proppfulla i vetemjöl, eller andra sötningsmedel som ger energi. Det är väldigt viktigt att vara på sin vakt hä

46781367_565152583932797_8623664335975088128_n

About the author: Kim Larsson