”Fuck fortnite”

Jag har pratat om det här med spel tidigare här men nu blir det mer fokuserat just på spelet fornite. 

Det har ju mer eller mindre eskalerat i diskussionerna kring fortnite. Särskilt påkallar man då att det skulle göra ungarna dumma, eller att deras syn på våld på något sätt skulle förändras. Det finns en stor oro bland föräldrar, och jag tänkte vara lite extra övertydlig i det här inlägget. Först vill jag bara säga att Fortnite inte ligger mig särskilt varmt om hjärtat, men jag vill ändå ta rygg på spelet, som i sammanhanget är väldigt oproblematiskt.

Det första jag undrar är, ni som förbjuder spelet för era barn. Var era föräldrar motståndare till hårdrock och rollspel? Trodde de också att folk som lyssnade på W.A.S.P skulle bli satanister, eller tillhör ni den andra skaran? Som såg hur förstörda och ödelagda ni blev på insidan av dessa saker och nu ser samma fara i Fortnite? Jag är genuint intresserad.

När det gäller normalisering av våld är fortnite utan tvekan en del av problemet, man skjuter ju på varandra. Men det är väldigt långt ner på listan av saker som normaliserar våld, för min del. Det borde vara det för din del också.

För det första är liksom våldsnormaliseringen redan gjord, du kan inte starta ett youtubeklipp knappt utan att få reklam för en våldsam film, än mindre om du går in på en nyhetssajt. Där finns allt från vikthets till våldsnormalisering rakt framför ögonen på dig, och problemet med det är att det faktiskt är sant. Det är visserligen vinklat, men du kan inte hävda att det är påhittat, att det är fantasi. Barn  (i rätt ålder) är fantastiska varelser som förstår skillnaden. Men när det gäller tidningar, och nyheter så är det fortfarande sant.

fightsSupertillgängligt ligger slagsmålsfilmer som privatpersoner filmat på Youtube. Här kan vi snacka grafiskt våld. Nej, riktigt våld.

Detta är förstås bara ett exempel. Men jag tog något som är svårt att reglera. Youtube och Aftonbladet. Simpla saker, eller hur? Vad tror du sen händer i de andra spelen? Många spel spelas hemma hos mig, och det som verkligen påverkar mig, och barn, är när folk är elaka. Det sker i FIFA 19 – i precis samma utsträckning som fortnite. Fel av mig, det sker mer. För i fortnite kan du bara prata med dina teammates. Det är i alla fall det man gör. I många andra spel kommer motståndarna håna dig, hata på dig, och hota dig. Det sker varje dag.

Vill du verkligen skydda dina barn från en våldsnormalisering rekommenderar jag att helt förbjuda internet. Det är, på riktigt, det ända sättet att kringgå det. Att säga till dem att de bara inte får spela fortnite är ett typexempel på hur du kan skapa en jättelucka till din unge. Den här ungen kommer tycka att du är dum i huvudet. Det gör förstås ingenting, det gör mina mellan varven också. Men när de de sen kikar på det jag pratat om, kanske pratar med sina kompisar om det. Så får de reda på att fan farsan kanske inte var så mycket ute å cyklade ändå, så då går det över. Men att förbjuda fortnite är inte bara lika dumt som 80-tals föräldrarna som förbjöd hårdrock och rollspel. Det är dummare.

Fortnite innehåller inget grafiskt våld alls. Nada. Det kommer upp en siffra när man träffar motståndaren som anger hur bra träffen var. Syftet är inte mordiskt eller blodigt. Syftet är att besegra motståndarna.

Såhär ser det ut när man dödar någon i fortnite. Siffrorna i mitten av bilden anger hur bra träffen var.

Såhär ser det ut när man dödar någon i fortnite. Siffrorna i mitten av bilden anger hur bra träffen var.

Jag hörde på radion att det var ”oroväckande” att det gav en sån kick att vinna. Det var min son som berättade det. Har ni sysslat med barn och idrott någongång? Eller skojar ni? Det är som att allt vanligt sunt förnuft glöms bort bara för att det är ett spel.
Jag har haft spelare i mitt lag, detta år, som flera timmar efter en förlorad fotbollsmatch kan gå med hängande huvuden och vara påverkade. Eller motsatsen, verkligen stendigga att få göra ett mål. Tror vi att det är farligt i spelet, borde ju idrotten problematiseras på samma sätt tänker jag.

fenerbahce-riot-570x285Fans under en fotbollsmatch. ”Top 10 värsta riotsen inom fotboll”. Någon sån lista finns inte inom e-sport. Det har nämligen aldrig hänt. Normaliserat?

Det finns dock ett argument kvar som är till er fördel. Det är att ni tar bort spelet för att det inte är lämpligt för erat barn, det är helt fine. Det har jag massvis med respekt för. Det är en individanpassad regelbok, precis som alla barn ska ha, och är det så att ni inte klarar av att kontrollera ungarna för att de spelar fortnite, eller när de spela fortnite så ta för all del bort det. Att vara vuxen är det inget jag ska döma dig för.

Men att det blir problem runt spelet är många föräldras argument också. Vilket man tycker att är så svårt att förstå eftersom det är ett spel. Det är också en sysselsättning. När man är med sina ungar på fotbollsplanen och spelar så upptäcker man att man bråkar om regler, om bollen verkligen var inne, om det inte var lite väl hårdhänt osv, listan kan göras hur lång som helst. Självklart kommer samma diskussioner att uppstå med barn på nätet. Vems lootbox var det, tog du just min poäng, varför är du oschysst.

Och normaliseringen, jösses alltså, har ni samma resonemang när lillpojken leker att bilarna krockar? Tror ni att krockar kommer normaliseras för honom, och att han i ett senare skede av livet blir en sämre bilförare på grund av det? Gissningsvis inte.

Reglera datortid, se till att ungarna är utomhus, att dom idrottar, att dom leker med varandra, att dom inte spenderar för mycket tid framför en skärm. Ställ krav på hur de ska bete sig med och mot varandra i spelvärlden också, och var med era barn. Var med dem i det som de gillar att göra. Låt dem visa er deras värld. Reglera vad de spelar utifrån hur de mår av det – hur roligt de har, hur meningsfullt det verkar vara för dem. Men reglera det inte utifrån någonslags allmän sanning att Fortnite är ett farligt spel. För det är det inte. Jag lovar.

Fortnite_BR_Key_Art_w_Logo_ENG.0

 

ESL med Alliance runt hörnet!

I veckan, närmare bestämt imorgon Tisdag börjar ESL och svenska Alliance kommer ju att vara med. Som ni förstår blir det också kommenterat från min kanal. Det blir dock med en viss modifikation, då jag inte kan börja förrän 13.00 tisdag och onsdag. Det går inte att påverka tyvärr. Men, vi kör igång då, och första matchen är mellan Alliance och Mineski. Formatet är BO2.

Vi får se vilken form Alliance har. Efter Vegas kändes det lite oklart vart nivån ligger. Jag upplever att det likaväl kunde varit så att nivån var hög, men motståndet tufft, som motsatsen dvs att det var lägre nivå.

Eftersom matcherna sänds dagtid kommer jag försöka att anpassa castandet så att ni kan enkom lyssna (för er som är på jobbet, eller i skolan) om ni vill det. Det är min målsättning i alla fall.

Ett hett tips gällande betting är att kika på 2:0 resultat. Det har en tendens att bli mycket 1-1 tippningar, och 2:0 kan ge rätt fina odds. Dina bets gör du förstås på betspawn

Matcherna som castas hittar du under schema
lrNDiCfz

Tecken på insulinresistens

Typ2 diabetes är den yttersta delen av insulinresistens, det är när man nått så långt så att blodsockret inte längre kan hållas nere. Men insulinresistens börjar långt innan det, kanske år innan en diabetes bryter ut. Tyvärr pratar den Svenska sjukvården väldigt lite om insulinresistens, och istället väljer att sätta diagnosen prediabetes eller diabetes, dvs när det redan gått ganska långt. Därför har jag samlat ihop (bland annat från American Diabetes Association) symptom på insulinresistens.

Insulinresistens betyder alltså nödvändigtvis inte alls att ditt blodsocker är för högt. Första steget i diabetes, kraftigt förenklat och gäller förstås bara de flesta (inte alla) typ2or är att din kropp måste skapa mer insulin än en normal kropp för att hålla blodsockret på rätt nivåer. Detta kan enligt flera källor ske så tidigt som 10 år innan diabetesen slår ut. Över tid kommer din kropp kräva mer och mer insulin från bukspottskörteln och tillslut räcker inte insulinet till. Dessa höga nivåer av insulin är inte ofarliga, och ger kroppsliga symptom. Dessa har jag samlat ihop:

Viktökning, svårt att gå ner i vikt
Extremt sug efter socker
Intensiv hunger eller återkommande hunger.
Ökad törst
Svårigheter med koncentration
Ångest och panikkänslor
Svår trötthet
Pettring eller domning i händer och fötter
Migrän
Trötthet efter måltider
Acanthosis nigricans är ett symptom med brunsvarta, bristfälligt definierade hyperpigmenteringar av huden. (Bildlänk)

Det pratas väldigt mycket om blodsocker men vi får inte glömma bort att sjukdomens grund kommer från insulinresistens, och att flera av våra problem faktiskt är kopplat till att vi har för mycket insulin i kroppen och inte nödvändigtvis för högt blodsocker. Jag kan själv känna att vissa gånger som jag (nu för tiden utan att blodsockret blir högt) äter något olämpligt, får vissa av symptomen. Inte alls allvarligt som tidigare, och det ger sig rätt snabbt. Men det har gjort att jag kikat mer på det.
Frågan är om insulinresistensen går att bota helt och hållet, det får jag återkomma till om ett par år.

diabetes-clipart-cure-6

 

Kakhålet måste inte alltid fyllas

Det här inlägget skriver jag för att jag lärt mig något de senaste tre åren som varit fundamentalt. Framförallt för min viktnedgång. Det jag skriver om här är inte att svälta sig själv, eller att späka sig själv. Det går att tolka det så om man vill vara negativt inställd till det. Men det är fortfarande inte så. Jag äter stora mängder mat, och jag njuter av mat. Men kakhålet måste inte alltid fyllas.

Övervikt skyller vi ofta på matråd, hur mycket vi motionerar, vad det är för något vi stoppar i oss, och allt det är sant till en viss del. Humör och psykiskt mående är givetvis också faktorer. Faktum är att det finns hur mycket faktorer som helst som kan kopplas till övervikt. Vår relation till mat är oftast problematiskt. Det är väldigt få överviktiga människor som jag träffat, mig själv inräknat, som haft en sund relation till mat i allmänhet. Tröstätande och hetsätande är en sak, men bara den generella attityden till mat är något som vi helt och hållet har missat.

Det första vi måste lära oss är att vi är djur. Jag upplever att den här vetenskapen och tankeförändringen hjälpt mig mest. Vi behöver inte äta med en viss tids mellanrum. Eller det är inte riktigt sant, men tiden är inte 3 timmar eller 6 timmar. Faktum är att om vi inte är kraftigt underviktiga så kan vi vänta med att äta rätt länge utan att det är farligt. Tvärtom, det är nyttigt för kroppen. Vi har fettreserver och reserver av kolhydrater i kroppen, och dessa nyttjar våran kropp oavsett. Att lära sig hur fysiologiskt kroppen faktiskt helt och hållet klarar sig utan mat hjälpte mig mycket att förstå att t.ex hoppa över en måltid (För att alternativet är skit) inte alls är så tokigt.
Det ska dock inte ske som ett straff eller som en späkning som jag sade innan, utan som det minst dåliga av flera alternativ.

Myten om att vi får lågt blodsocker måste vi också helt städa bort. Det är insulinbehandlade patienter som får lågt blodsocker. Vi andra får lägre blodsocker, och ibland är det otrevligt lågt, det kan t.om kännas läskigt om kroppen fått bränna ur sig ordentligt. Men det är helt ofarligt, och det stabiliseras. Ingen gång är blodsockret så stabilt i din kropp som när du inte äter. Faktum är (lita på mig, har testat flera tusen gånger) att blodsockret i regel blir lägre av att du äter massa skit, än det blir av att du inte äter något alls. På grund av insulinresponsen.

Sen behöver vi kika på den känslomässiga kopplingen vi har till mat för den är sällan förtjänstfull. Vi äter för att vi är glada, för att vi är ledsna, för att vi förtjänar det. Kanske kan vi titta extra på det här med att förtjäna det. För det är en tankemiss. En människa som har som målsättning att gå ner i vikt eller hålla vikten borde väl snarare förtjäna resultat än att förtjäna att äta. Vi börjar dieter med att lära oss vilka snacks vi kan stoppa i oss, för det är så vårt sinneslag ser ut. Vi måste fylla kakhålet hela tiden, och det blir väldigt svårt att hålla vikt eller gå ner i vikt oavsett vilken strategi som vi använder oss av.

Många av oss har mat som det ända sättet att belöna sig själv också. Vilket blir oerhört problematiskt. Vi måste utvidga den tanken, bredda vårt sätt att ge oss själva belöningar. Helt enkelt justera om i belöningsmekanismen i kroppen. Att ersätta ett osunt belönande med ett annat kan vara riskbeteende, det kan bli så att man shoppar sönder sig istället. Men försök att hitta saker som inte handlar om mat eller dryck, utan något annat. Tid. Saker som känns skönt med kroppen, jag tänker allt från fotbad till samlag. Ett varmt bad. En promenad i solen. Det kommer inte att motsvara känslan av att äta en chokladkaka, särskilt inte om du är skadad på det sättet. Inte direkt. Men på sikt så kommer det faktiskt göra det. Det finns ingenting som man sover så gott av som känslan av att man gjort bra val för sig själv, och det förtjänar du också.

För i slutändan tror jag att många av de här frågorna, på riktigt, handlar om självvärde. Jag vet inte hur många människor som nästan som ett självskadande beteende, äter det där dom inte borde äta, och sen avskyr sig själv efteråt för att de ätit det. Problemet stannar inte sällan där heller, utan då kommer man in i tanken att ”äsch, det spelar ingen roll” och det har gått sju dagar av ren dekadens innan man vaknar. För att synen är suddig. Eller för att man mår så dåligt att man inte står ut längre.

Det handlar också just därför också om att förlåta sig själv. Nu gjorde jag ett avbrott. Det räcker. Jag återgår efter att jag gjort det här avbrottet. För skuld och skam och dekadens kommer inte hjälpa dig att nå dina mål. Inte en chans. Dessa känslor är djävulens påhitt, om man nu vill se det så, de är där för att förstöra för dig. Vill du göra ett avbrott, så gör det och var nöjd med det. Ta nya tag igen efter avbrottet. Det är inte konstigare än så. För det är inte avvikelserna som är problemet, inte alls, det är tiden mellan avvikelserna. Förhoppningsvis blir det längre och längre ju mer tiden går.

fat-person-clip-art-42-42175

Instagram.com/drayswe

Hur jag reverserade min diabetes typ 2

The Final Tribe i semifinal

Tyvärr har jag inte haft möjligheten att följa dag1 från Las Vegas mer än via twitch och väldigt sporadiskt, men har ändå kunnat se att man rett ut tre stycken vinster för TFT. Det innebär att man har satt sig själv i semifinal inför kvällens matcher. Matcherna kommer börja 21.00 (Cirkatid, ärligt talat kan de likaväl börja senare) och jag kommer att följa matcherna via min kanal.

TFT kommer att spela mot Serenity, som absolut har ett namnkunnigt lag och skött sig bra i tuneringen. Men här ska vi absolut inte räkna ut TFT, i skrivandets stund (13.45) får man tillbaka 2.1 ggr pengarna på TFT, vilket är bra odds med tanke på hur de presterat under tuneringen. Oddsen kommer från Betspawn

Min gissning är att denna matchen blir tuff, vinner man den så vinner man tuneringen tror jag dock. Jag hoppas på 2:1 till TFT, men jag tror att TFT behöver hitta in i matchen snabbt. Jag gissar att de förlorar första kartan.

600px-The_Final_Tribe_Logo.png

Motion är medicinen vi glömmer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/overlakaren-motion-lika-antidepressivt-som-lakemedel

Det kanske blir tjatigt det här med att prata om motion, men samtidigt känns det som att det inte tas på allvar. Den här läkaren i SVT Norrbottens intervju tycks hålla med.
”Motion är medicinen vi glömde för ingen tjänade pengar på den” är hans ordalag.
Detta är väldigt intressant, därför att det lyfts ju tankar mellan varven, tankar som kanske är lite foliehattiga, om att läkemedelsbolagen bara är ute efter pengar.

Vissa slår bort de tankarna, och vi ska inte bli allt för konspiratoriska heller. Det är funktionslöst. Men det är förstås någon sanning i det. Säg den företagare som skulle köra på om de inte tjänade pengar, det är klart att det gäller även för medicinbolagen, att anta något annat vore konstigt.

Märk väl att jag inte säger att ni ska sluta äta era mediciner för den sakens skull, men kanske att man behöver dra öronen till sig. Om ett bolag som säljer insulin och metformin skriver en kostfolder och delar ut gratis till sjukhusen, behöver man inte ta den med en viss försiktighet? Tror du att de skriver den på ett sätt så att du ska fungera med medicinen eller utan medicinen? Det är inte ens särskilt konspiratoriskt. Klart som korvspad att man anpassar detta efter de mediciner som finns i dag.

Detta vore inget problem om medicinerna var lika bra som kost och motionsanpassning, men det är dem inte. Det är dock oerhört problematiskt att bevisa det, av flera skäl. Dels behöver vetenskap sponsorer. Ingen vetskap kan göras gratis, och om jag har en produkt på marknaden så är jag förstås intresserad av att se hur den fungerar, inte hur kost och motion fungerar. Sen kan man jämföra med en kontrollgrupp, de som inte nyttjar medicin, och då ser man nästan alltid att medicinen i snitt ger ett bättre resultat. Borde inte det vara bevis nog att medicinen fungerar? Att den fungerar absolut, men kontrollgruppen har en massa människor som inte tar hand om sig, som inte går ner i vikt, som inte rör på sig, och siffrorna blir därefter.

Så hur kan du då påstå att kost och motion är bättre än mediciner? För det första ska jag säga VARFÖR jag vill påstå detta, och det är för att uppmuntra människor till förändring av livsstil. Det är syftet. Men det är egentligen väldigt enkelt att ta reda på. Varje medicin som godkänns måste i FASS visa vetenskap på hur bra de fungerar. All diabetesmedicin finns där listat, och vi ser hur mycket Hba1c förändras med medicinen. Det är knappt en tredjedel av de förändringar jag gjort på mitt långtidssocker – och jag var inte ens särskilt hög från början. Du kan läsa mer om medicinerna i fass här
Samtidigt ser vi att vikten är superviktig för diabetes – och glöm det där med BMI i alla fall var försiktig med att dra för snabba slutsatser. I forskning såg man att 50% av de med normalt bmi fortfarande räknades som överviktiga
Jag tror att vi kraftigt bör ändra sättet vi pratar om detta. Jag vet många som säger ”Sådär kan du inte äta om du inte motionerar eller tränar så mycket som du gör” OCH DET ÄR SANT. Det gäller dock alla människor på den här jorden. Hur blev motion ett undantagstillstånd. Diabetes, PCOS, Hjärt och Kärlsjukdomar, Demens, Cancer, Fetma, hur många sjukdomar behöver vi få innan vi på riktigt begriper det.
På riktigt tar det till oss.

Vi är gjorda för att röra på oss. Och ingen kan komma ifrån det.

20170622_212527.jpg