Lämpade livsmedel för diabetiker

En simpel lista.

För att inte hamna i en diskussion om metodik, så tänkte jag istället dela med mig av en lista livsmedel som man KAN äta utan att riskera att blodsockret sticker iväg nämnvärt. Kom ihåg att ett underskott på mat är det centrala om du är överviktig, du kan allstå inte äta fritt av någon mat om du är ute efter viktreducering, då måste du reglera ditt intag. Men till listan av saker du kan äta:

Grönsaker 
grontsager-xg3b1Jd0YZOxZ6R3bAZB9Q
Egentligen kan man äta ALLA grönsaker, och relativt fritt. Men är det så att man är kraftigt insulinresistent, som man t.ex kan vara i början av sjukdomen så kan man följa en enkel regel.

Grönsaker som växer ovanför jorden kan man äta hur mycket som helst av. Helt fritt. Inga dubier.
Grönsaker som växer under jorden kan man vara lite försiktigare med. Då särskilt morötter och potatis. Övriga saker som växer under jorden är långt ifrån farligt, men det kan vara klokt att reglera det litegrand ändå.

Kött, Fisk, Fågel, Skaldjur är helt fritt att äta. Dessa produkter påverkar inte blodsockret nämnvärt, och välj gärna ekologiskt och närproducerat. Det spelar troligen inte jättestor roll för den direkta påverkan som köttet har, men på lång sikt är det bättre att äta närproducerat och ekologiskt.
matvarer-hs

Ägg är ett strålande livsmedel för diabetiker. 11949862991678270051half_egg_jean-victor_bal_01.svg.hi
Mejeriprodukter innehåller också en del kolhydrater. Man bör inte äta för mycket mejeriprodukter, men till matlagning tycker jag man kan vara rätt lugn med att använda smör och grädde. Det är så pass fett att det inte riskerar ditt blodsocker.
Jag skulle inte rekommendera varken Yoghurt eller mjölk till diabetiker. Det finns undantag på youghurtsidan, då måste du äta en neutral slät yoghurt med max 5g kolhydrater per 100g. Det är kanske inte jätteroligt, men realitet för de allra flesta.
Ost och bregott fungerar toppklass också.
Propud och andra mejerisnabbmatsgrejer får man vara noga med att läsa på. Är det inte för mycket kolhydrater så fungerar det.

Bär kan man käka i mindre mängd.

Nötter fungerar också rätt bra för just blodsockret, då de i regel är fulla med protein och fett och fibrer. Nötter är dock en kaloribomb, så var försiktig med mängden.

Frukt är en diskussion som pågår hela tiden. Jag rekommenderar att man inte äter frukt om blodsockret blir för högt, är man osäker kan man skippa frukten till en början. En mer djupare förklaring har jag gjort här

Baljväxter kan vara toppen för diabetiker, men vi är väldigt olika här. Kidneybönor, linser, svarta bönor. Testa dig fram.

Om vi går över på de sakerna man ska passa sig för, så kan allting diskuteras. Det handlar om individuella värden, målsättningar och sjukdomsbilder. Men att hålla sig ifrån vissa saker kommer att hjälpa dig. Så enkelt är det. Vill du fördjupa dig mer i hur man kan resonera kring vissa livsmedel kan du läsa om vad man kan äta som diabetiker här, det är ett lite krångligare mattematiskt resonemang, som går att applicera på alla matvaror (nästan)

Håll nere på dessa livsmedel ordentligt, eller t.om undvik dom.

Stärkelse, Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli. Här kommer rotfrukter med också, och de kan vara helt okej om du tål det utan att blodsockret går upp. När det gäller fullkornsprodukter här, så är dessa bättre, men väldigt sällan tillräckligt bra för att man ska kunna äta dem och behålla normala blodsockernivåer.

Undvik helt

Socker, detta är väl inga konstigheter egentligen. Vi vet vad socker är va?

IMG_20180310_094130

About the author: Kim Larsson