Diabetes, typ2, vanliga frågor

Det är några frågor som återkommer, jag tänkte samla några av dem och lämna en kommentar. Hoppas det är till nytta!

Hur kan mitt socker vara högt fastän jag inte ätit något ”dumt”?

Sockret höjs antingen av levern, eller av maten du stoppar i munnen. Att det fortsätter att vara högt är sjukdomen som vi har, diabetes. Har man inte tillräckligt med insulin producerat, eller för mycket resistens mot insulin så kommer man behålla ett högt värde längre tid. Högt socker beror bara delvis på vad man stoppar i munnen
Även hård idrott kan höja sockret, men då är det också indirekt levern som jobbar på.

Är det farligt med högt socker?

På kort sikt; nej. På lång sikt absolut. Att ha ett tillfälligt högt värde kan en frisk person ha också, snaskar man så kan en frisk person hamna upp till 10-11 i blodsocker, men det vänder snabbt. För värden över 8 mmol/l är på SIKT inte bra för kroppen. Det är därför som man rekommenderar ett Hba1c under 48 och som man vill att folk inte ska hamna över 8 mmol 2 timmar efter måltid.

Jag sköter mina mediciner, men det hjälper ändå inte!

Diabetes är en metabol sjukdom som är starkt kopplat till livsstil och vikt. Du behöver troligen gå ner i vikt, och inte bara utifrån BMI utan utifrån hur din kropp är uppbyggd. För mycket fett på kroppen skapar sjukdomen. Det finns visserligen variationer av hur typ2 diabetes ser ut, men tittar man på studier så kommer inga mediciner räcka enbart för att sänka dina värden.

Kost och motion är GRUNDBEHANDLING. Där börjar man, sen kan man lägga till mediciner för att hjälpa till. Tyvärr efterföljs detta sällan.

Jag är rädd för att få för lågt socker!

Detta är väldigt viktigt, om du metforminbehandlar eller bara kost och motionsbehandlar kan du inte få för lågt socker. Kroppen kommer att balansera det själv, det är helt ofarligt att hamna på låga värden därför. Det är de patienter som nyttjar mediciner med insulin eller insulinbostande läkemedel som måste passa sig för att hamna för lågt.
Ta hjälp av din diabetessköterska med detta –  men hamnar du i en ond cirkel där du hamnar för lågt så är det inte sällan bättre att minska på medicinen än det är att äta en massa sött.

Vad kan jag göra för att sänka mitt socker?

Att anpassa sin kost är en historia för sig, det finns massvis med variationer och det är inte alls särskilt enkelt att bara ge ett allmänt svar på den frågan. Men att dra ner på socker och snabba kolhydrater kan jag säga att alla behöver göra, på ett eller annat sätt. Sen kan man behöva anpassa alla typer av kolhydrater och minska ner på dem, särskilt till en början.

Gå ner i vikt hjälper levern att bli mindre resistent mot insulin. Det är superviktigt

Att stressa mindre, och sova mer är också två faktorer som är viktiga.

Motion och idrott gör musklerna mer insulinkänsliga och kan också hjälpa.

Mattips är en djungel, finns det inget som gäller alla?

Mattips är en djungel, jag håller med helt och hållet. Mina bästa råd som inte baseras på någon direkt kost eller så är att äta varierande typer av fetter, dvs både fleromättade och mättat fett i en okej balans. Se till att inte bara äta grädde och smör. Blodfetter är viktiga för oss diabetiker också.  Ät mycket mer grönsaker än du gjort tidigare, försök att äta grönsaker till varje mål mat. Fortsätt att äta ordentligt med protein, och var inte livrädd för fett. Fett, protein och fibrer stabiliserar blodsockret.

Drick bara vatten till maten och annars också. Kaffe och te är fine – eller lightdrycker, men skippa läsk, det är djävulens påfund!

Alkohol och Diabetes

Det finns faktiskt studier som säger att människor som dricker några enheter alkohol har mindre risk att få diabetes, och alkohol i sig är inte negativt för sjukdomen om det tas i lagom mängd och lagom ofta. Däremot måste man komma ihåg att alkohol stänger av leverns förmåga att producera socker, eller minskar den kraftigt. Äter man mediciner som stimulerar insulinproduktion eller insulin över huvudtaget, så måste man vara väldigt varsam eftersom man kan bli väldigt låg.

Sen kan en öl likaväl höja blodsockret, eftersom den innehåller en massa kolhydrater också. I alla fall på kort sikt.

Läs mer

Här på bloggen finns massor med mer information, jag har själv förändrat mitt liv kraftigt med 40kgs viktnedgång. Gått från att inte kunna äta något alls utan att få högt socker till att kunna äta glass, desserter, godis osv. Detta genom att äta strikt LCHF för viktnedgång, och sen tränat upp min kropp. Nu för tiden äter jag allt möjligt, med samma målsättning som tidigare.

Nydebuterade diabetiker kan läsa detta

IMG_20180310_094130

About the author: Kim Larsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.