Ett friskt blodsocker

Vad innebär det?

Innebär det mindre svängningar? Innebär det mindre höga värden? Jag visste inte riktigt, och eftersom jag hade en granne över som ville kolla sitt så dök frågan upp. Jag vet vad ett ”inte-skjukt” blodsocker är, det kan du läsa mer om här men hur ser då ett friskt värde ut?

Jag har också varit nyfiken då jag under min resa reverserat min insulinresistens kraftigt, detta genom viktnedgång, fasta och muskelbyggande. Samt att äta mindre kolhydrater, som också är ett sätt att minska resistensen på. Hur som helst, så testade jag att äta glass, jordnötter, lite söt likör och choklad. Jag var sugen, och ville dessutom se hur blodsockret betedde sig. Såhär blev kurvan; och då tänkte jag hur ser en frisk kurva ut?

minskala

Sökte lite på internet, och fick lite hjälp, och försökte skaffa mig en uppfattning om det. Studierna som jag har använt finns länkade längst ner i artikeln. Några intressanta saker:

Friska människor går också över 7.8mmol/l, några t.om över 11mmol/l värden som ses som diabetiska. Detta under en helt vanlig dag med vanlig kost. Det som dock ska sägas är att tiden dom befann sig över dessa värden var inte särskilt lång tid – precis som vi lärt oss av diabetessköterskan. Vi vill inte befinna oss över 8 mmol/l då det skadar våra kroppar.

forskning
Någon befann sig t.om över 16.7mmol/l men hurvida det var en oupptäckt diabetes eller inte låter jag vara osagt. På bilden oanför ser vi att 60% av de friska människorna befann sig på mer än 7.8mmol/l mellan 30-420 minuter efter att de har ätit. De allra flesta hade dock blivit av med sitt höga socker när 120minuter passerat.
Vi ser också att några passerade 11.1mmol men det var inte många, och frågan är om dessa egentligen var väldigt slitna den dagen eller hade en begynnande diabetes. Det låter jag, som sagt, vara oklart.

I en av studierna såg man att även på friska så blev deras blodsocker mindre förhöjt om de åt mat som innehöll mycket fibrer, protein och fett. Självklart motsatsen om de åt snabba kolhydrater, det är sånt som vi diabetiker vet, och det fungerar på samma sätt hos friska människor också.

Jag är faktiskt väldigt sugen på att göra ett sk glukosbelastningstest men jag tänkte vänta lite till, avvakta. Jag har fortfarande bukfetma kvar (en hel del) och det är ju den som ska vara kopplad mest till insulinresistensen. Stämmer den nya forskningen så kan det hända att jag tilhör det klustret som inte (i alla fall ännu) belastats med bristande insulinproduktion. Nåväl, vi får väl se.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769652/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892065/

About the author: Kim Larsson