Hur jag tappade 40kg

IMG_20180310_094130När det gäller strategier för viktreducering så finns det väl ingenting som är rätt eller fel, men efter att jag delat min bild så har många frågat hur jag har gjort. Jag vill först säga att min största målsättning var att kontrollera mitt blodsocker då en diabetesdiagnos gjorde mig medveten om min metabola okontroll. Vikten var ett bonus, sen i slutändan med kunskapsökning hos mig fick jag också förstå att vikten är en stor faktor när det gäller att behandla och reversera diabetes typ 2. En av de folksjukdomar som växer så det knakar i världen just nu.
Jag gick ner 40 kilo, reverserade mina diabetessymtpom, ökade min insulinkänslighet avsevärt och fick mindre blodtryck och minskade problem med hälsan överhuvudtaget.

Detta är mitt sätt

1. Bröd, pasta, ris, potatis, sötpotatis, bulgur, ja allting som mestadels består av kolhydrater slutade jag att äta. Jag ersatte istället dessa saker med grönsaker.
2. Bort med socker, ingen sötad läsk, inget godis och kakor och liknande
3. Drick bara vatten till maten, och drick vatten annars också i en viss utsträckning. Ungefär en liter extra per dag tror jag att det blev i slutändan.
4. Kaffe, eller koffein, påverkar hunger och gör att man har något som man kan ”fika” på. Jag dricker en hel del kaffe fortfarande.
5. Eftersträva blodsockerkontroll, vilket förstås är svårt att veta när man inte har någon mätare. Men ju mindre socker, snabba kolhydrater och kolhydrater överhuvudtaget du äter ju mindre svänger sockret, och när man inte får rekyleffekter från insulinet, eller blir för låg i blodsockret av andra skäl så är det extremt mycket lättare att motstå sug. Är du en person som drabbas mycket av sug och hunger är den här punkten viktigast. Skippa frukt t.om om det krävs (men ät massor med grönsaker) för att få ett balanserat blodsocker. Denna punkten är den jag inbillar mig att har påverkat mig mest när det gäller viktreducering, helt enkelt eftersom det gjort det lättare. Du kan hävda att ”jamen bit ihop så gåre bra” och skuldbelägga dig själv, eller så kan du sätta dig i en enklare situation. Metabol kontroll är ett sådant verktyg = bra blodsockernivåer.

6. Informera omgivningen om vad som gäller, och ta hjälp av den. Be dina familjemedlemmar att inte köpa hem onödiga saker (som sen blir kvar i skåpet) och liknande. Dessutom kanske din öppenhet mot dom, kan göra att de hjälper dig när det går segt, eller känns jobbigt.

7. Ta motion och idrott senare, om du inte redan håller på med det. Att göra livsstilsförändringar är enormt stort, och det är viktigast av allt vad du stoppar i munnen. Motion och träning ska du börja med också, men som överviktig kan det vara svårare, och risken är att du skadar dig i onödan. Fullt fokus på kosten till en början kan vara nyckeln för att orka – ska du dessutom ta dig till gymmet och andra saker så kan det bli för stort.
8. Ät riktig mat. En bra regel är ”ser det utsåhär i naturen”? och gör det inte det så äter du inte det. Ät saker som inte är gjort i fabriker, välj kött som är naturligt och inte har en massa annat jox i sig. Grönsaker som är färska, kött som kommer från gårdar. Det är både ett bra miljöval i viss utsträckning men också garanterat viktigt för hälsan. Allt är inte bara makros och vad maten innehåller – det finns garanterat en stor vits i att äta naturlig, nyttig, riktig mat. 
9. Ät massvis med grönsaker och i olika färger. Grönsaker är supernyttigt, bra för tarmen, bra för hälsan, och dessutom är de i regel väldigt kalorisnåla. Inte nog med det, de hjälper den metabola kontrollen. Försök att ha grönsaker till varje måltid i någon utsträckning. Bli sams med blomkål, vitkål, grönkål, broccoli, morötter, zuccini  för dessa kan bli goda ersättare till pastan och riset.

10. Svält inte – i alla fall inte för ofta och för mycket. Det blir för jobbigt. Du ska äta dig mätt, och även om omställningen till en ny diet kan kännas jobbigt i ett par veckor (det är nog rätt naturligt) så ska det efter det kännas som att varje dag går att leva och må bra i. Fasta kan absolut vara ett alternativ, men din vardag ska vara att du äter dig mätt och belåten. Förstås på bra saker.

__________________________________________________________________

Förklaringen på varför detta fungerar tvistar ju många om. Det viktigaste är energi in och energi ut kommer de allra flesta att påstå. Visst stämmer kalorier, men det är långt krångligare att räkna på än att bara läsa på en förpackning och slå upp i en lista vad man behöver. Det är mer dynamiskt än så. Men som diabetiker så har man skyhöga insulinnivåer som kroppen inte svarar på. Det är många människor som inte vet om att de är påväg eller kanske t.om är fullt ut diabetiker som finns bland de överviktiga i Sverige också. Man räknar med ca 1/10 som har dessa problem. När insulinet inte fungerar som det ska så kommer du att uppleva mer sug, och mer hunger. Dessutom kan det hända att det tillfälligt fungerar bättre, och ditt blodsocker blir plötsligt lågt och du blir hungrig därför. Har man den här sjukdomen är det oerhört svårt att följa en vanlig kalorireducerad diet, dels för att man är belastad med svårt sug och hunger av att fortsätta kräva mängder av insulin av kolhydratsrik mat, men det är inte allt. Det kan vara så att vid såhär höga nivåer av insulin som man har som diabetiker kan viktreduceringen försvåras rent hormonellt också. Detta bevisas förstås av många som vid medicinering tappar mycket vikt trots att de behåller sina kostvanor. Senare kanske det blir lättare, när insulinresistensen backat undan eller reverserat, men till en början är jag övertygad om att lågkolhydratkost är bättre än vanlig kost. Men där får man testa sig fram, är du en person som jag som haft i alla fall bekymmer med mycket sug och hunger (jämfört med andra) så kan det vara rätt väg att gå. Nu för tiden äter jag lite mer potatis, och smakar lite bröd / ris ibland också. Men min kosthållning behåller jag, jag mår väldigt bra på den och kan träna och vara aktiv med den också. Träningen satte jag in efter att jag gått ner 25-30kg redan. Så det är kosthållnigen jag har att tacka för det mesta.

About the author: Kim Larsson

5 comments to “Hur jag tappade 40kg”

You can leave a reply or Trackback this post.

  1. Britt Inger Svanborg - 11 mars, 2018 at 10:37 Reply

    Bra jobbat Kim. Fatta vilken investering du gjort för ditt liv och din framtid!
    Själv har jag problemet att jag ätit bra. Bara på tok för lite och för sällan. Under de sista åren har kilona smugit sig på och i takt med det så har jag sovit allt sämre. Av dietister har jag fått rådet att äta mindre? ! Nu har jag svängt och äter enligt din linje. Rent kött/fisk + grönsaker, var fjärde timme. – 19 kilo och nu orkar jag träna vilket jag inte gjorde förut.

  2. Mattias - 11 mars, 2018 at 19:42 Reply

    Riktigt bra och viktigt inlägg! Punkt 7 var något som jag tyckte var extra viktigt att du lyfte för det är verkligen som du säger att det viktigaste för din viktnedgång är vad du stoppar i dig. Träna ska man också göra men det är i köket som kilona försvinner.
    Starkt jobbat Kim och du ska vara stolt då det inte är lätt att gå ner i vikt!

  3. Peter - 12 mars, 2018 at 09:07 Reply

    Starkt jobbat och en fantastisk resa du gjort. Att dessutom berätta vad du gjort är än bättre. Det handlar inte bara om att vi måste röra oss mer.
    Vi behöver vara intresserade av vad som hänger på gaffeln och ligger på skeden för att skapa den hälsa vi så väl behöver för vår dagar. Tack 👍🙏🏼

  4. Korvgöran - 13 mars, 2018 at 05:49 Reply

    Klarar inte frönsqkerna. Byta ut pastan är omöjligt. Fan

  5. Jr - 13 mars, 2018 at 09:34 Reply

    Tips på träning om man väger mycket: Simning!
    I vatten är det mycket lättare att röra sig och väldigt skonsamt mot kroppen. Simning tränar dessutom hela kroppen samtidigt och en utav de träningsformerna som bränner mest antal kalorier per timme.

Leave a Reply

Your email address will not be published.