Bucharest major – Is the format really optimal?

Since this blogpost might be interesting for more people then the Swedish scene, i decided to write it in English. Again PGL solves a good tornament. I have not heard anything else (except for some minor issues with soundproofing) but they took care of that. I believe PGL is one of the best organisations in the world for these things, ive worked alongside with them in Manila, and as a caster from Sweden, the timeschedule is always respected and they seem to go earlier rather then later, from my experience.

Anyhow, the format of the tournament. I’m not sure if im a big enough fan of that, and i would like to discuss it. I felt when the tornament was done that the number of ”even” games where quite few, and alot of the games had a leader, a bigger leader and then finally a winner. Where the leader from the first part of the game is winning the game. Not much back and forth. And this might just be me tired after an event, but i believe the format of the tornament made it harder for the teams to dare to walk outside the meta.

First off the swissformat, bo1 with random enemies. The randomfactor could be countered with ”well there is random groups in other tornaments so” and thoughts like that, and i agree. But here you never really knew what to expect until it was almost already gametime, and i believe that the teams got scared from that. Atleast alot of the teams ran meta-stable picks and didnt do too much crazy things. You could argue that this is how to ensure the best teams win, and i agree. But you could also argue that this format made the teams scared, and their strategies kind of standard because of it. If you look at LGD.FY and the fact that they finished last in this tornament after losses versus VP, Liquid and VG, its easy to understand the potential frustration that might come up from a tornament like this.

When you finally come to the finals, there is no lowerbracket. And i have thought about this back and forth since i even played and its not an easy decision. I give you that, but with the experience from tornament as a caster, i believe that lowerbracket is needed, not to ensure the best teams to win, but to ensure the other spots in the tornament. Liquid performed far better then VG.J versus VP, and if you look only at those games, you would say Liquid might have been deserving a higher rank from this tornament. When you think about the winner tho, there is no doubt in my mind that the right team won. And to be honest, if it wasnt for the TI points i believe you have to accept some luck / unluck in the drafting of the majors. But the TI points are too damn important, thats why i believe the format of the tornament should be extremely careful to ensure that not only a rightfully winner is decided, but runner ups aswell.

I did love the format for some reasons too, for example we got to follow all the teams because of it, and that was very enjoyable, and the later playdays didnt become so extremely long (as a caster) since there was a normal amount of games every day.

In the end what i want is to follow all the teams, and not having matches played at the same time. I do love that. But i believe the format should be more adapted then this to make sure that 2nd 3rd 4th spots are fairly given to the rightful teams. I dont think it was that this time.

128102

Hur jag tappade 40kg

IMG_20180310_094130När det gäller strategier för viktreducering så finns det väl ingenting som är rätt eller fel, men efter att jag delat min bild så har många frågat hur jag har gjort. Jag vill först säga att min största målsättning var att kontrollera mitt blodsocker då en diabetesdiagnos gjorde mig medveten om min metabola okontroll. Vikten var ett bonus, sen i slutändan med kunskapsökning hos mig fick jag också förstå att vikten är en stor faktor när det gäller att behandla och reversera diabetes typ 2. En av de folksjukdomar som växer så det knakar i världen just nu.
Jag gick ner 40 kilo, reverserade mina diabetessymtpom, ökade min insulinkänslighet avsevärt och fick mindre blodtryck och minskade problem med hälsan överhuvudtaget.

Detta är mitt sätt

1. Bröd, pasta, ris, potatis, sötpotatis, bulgur, ja allting som mestadels består av kolhydrater slutade jag att äta. Jag ersatte istället dessa saker med grönsaker.
2. Bort med socker, ingen sötad läsk, inget godis och kakor och liknande
3. Drick bara vatten till maten, och drick vatten annars också i en viss utsträckning. Ungefär en liter extra per dag tror jag att det blev i slutändan.
4. Kaffe, eller koffein, påverkar hunger och gör att man har något som man kan ”fika” på. Jag dricker en hel del kaffe fortfarande.
5. Eftersträva blodsockerkontroll, vilket förstås är svårt att veta när man inte har någon mätare. Men ju mindre socker, snabba kolhydrater och kolhydrater överhuvudtaget du äter ju mindre svänger sockret, och när man inte får rekyleffekter från insulinet, eller blir för låg i blodsockret av andra skäl så är det extremt mycket lättare att motstå sug. Är du en person som drabbas mycket av sug och hunger är den här punkten viktigast. Skippa frukt t.om om det krävs (men ät massor med grönsaker) för att få ett balanserat blodsocker. Denna punkten är den jag inbillar mig att har påverkat mig mest när det gäller viktreducering, helt enkelt eftersom det gjort det lättare. Du kan hävda att ”jamen bit ihop så gåre bra” och skuldbelägga dig själv, eller så kan du sätta dig i en enklare situation. Metabol kontroll är ett sådant verktyg = bra blodsockernivåer.

6. Informera omgivningen om vad som gäller, och ta hjälp av den. Be dina familjemedlemmar att inte köpa hem onödiga saker (som sen blir kvar i skåpet) och liknande. Dessutom kanske din öppenhet mot dom, kan göra att de hjälper dig när det går segt, eller känns jobbigt.

7. Ta motion och idrott senare, om du inte redan håller på med det. Att göra livsstilsförändringar är enormt stort, och det är viktigast av allt vad du stoppar i munnen. Motion och träning ska du börja med också, men som överviktig kan det vara svårare, och risken är att du skadar dig i onödan. Fullt fokus på kosten till en början kan vara nyckeln för att orka – ska du dessutom ta dig till gymmet och andra saker så kan det bli för stort.
8. Ät riktig mat. En bra regel är ”ser det utsåhär i naturen”? och gör det inte det så äter du inte det. Ät saker som inte är gjort i fabriker, välj kött som är naturligt och inte har en massa annat jox i sig. Grönsaker som är färska, kött som kommer från gårdar. Det är både ett bra miljöval i viss utsträckning men också garanterat viktigt för hälsan. Allt är inte bara makros och vad maten innehåller – det finns garanterat en stor vits i att äta naturlig, nyttig, riktig mat. 
9. Ät massvis med grönsaker och i olika färger. Grönsaker är supernyttigt, bra för tarmen, bra för hälsan, och dessutom är de i regel väldigt kalorisnåla. Inte nog med det, de hjälper den metabola kontrollen. Försök att ha grönsaker till varje måltid i någon utsträckning. Bli sams med blomkål, vitkål, grönkål, broccoli, morötter, zuccini  för dessa kan bli goda ersättare till pastan och riset.

10. Svält inte – i alla fall inte för ofta och för mycket. Det blir för jobbigt. Du ska äta dig mätt, och även om omställningen till en ny diet kan kännas jobbigt i ett par veckor (det är nog rätt naturligt) så ska det efter det kännas som att varje dag går att leva och må bra i. Fasta kan absolut vara ett alternativ, men din vardag ska vara att du äter dig mätt och belåten. Förstås på bra saker.

__________________________________________________________________

Förklaringen på varför detta fungerar tvistar ju många om. Det viktigaste är energi in och energi ut kommer de allra flesta att påstå. Visst stämmer kalorier, men det är långt krångligare att räkna på än att bara läsa på en förpackning och slå upp i en lista vad man behöver. Det är mer dynamiskt än så. Men som diabetiker så har man skyhöga insulinnivåer som kroppen inte svarar på. Det är många människor som inte vet om att de är påväg eller kanske t.om är fullt ut diabetiker som finns bland de överviktiga i Sverige också. Man räknar med ca 1/10 som har dessa problem. När insulinet inte fungerar som det ska så kommer du att uppleva mer sug, och mer hunger. Dessutom kan det hända att det tillfälligt fungerar bättre, och ditt blodsocker blir plötsligt lågt och du blir hungrig därför. Har man den här sjukdomen är det oerhört svårt att följa en vanlig kalorireducerad diet, dels för att man är belastad med svårt sug och hunger av att fortsätta kräva mängder av insulin av kolhydratsrik mat, men det är inte allt. Det kan vara så att vid såhär höga nivåer av insulin som man har som diabetiker kan viktreduceringen försvåras rent hormonellt också. Detta bevisas förstås av många som vid medicinering tappar mycket vikt trots att de behåller sina kostvanor. Senare kanske det blir lättare, när insulinresistensen backat undan eller reverserat, men till en början är jag övertygad om att lågkolhydratkost är bättre än vanlig kost. Men där får man testa sig fram, är du en person som jag som haft i alla fall bekymmer med mycket sug och hunger (jämfört med andra) så kan det vara rätt väg att gå. Nu för tiden äter jag lite mer potatis, och smakar lite bröd / ris ibland också. Men min kosthållning behåller jag, jag mår väldigt bra på den och kan träna och vara aktiv med den också. Träningen satte jag in efter att jag gått ner 25-30kg redan. Så det är kosthållnigen jag har att tacka för det mesta.