Frukt – En het potatis

Eller ett hett päron kanske?

När det gäller frukt och diabeteskost blir det alltid svårt att ha en rimlig diskussion. För frukt är nyttigt, det innehåller mycket näringsämnen, det är sammankopplat med god hälsa, det är ett superenkelt mellanmål och det är gott. Dessutom är frukt en stor andel fruktos som hos friska människor inte ens påverkar blodsockret.

Men hur är det då med diabetiker? Det finns några saker att ta i beaktning som kan glömmas bort.

Typ2 diabetiker har ofta fettlever, och fettlever har en koppling till fruktos. Visserligen handlar den kopplingen mest om överdrivet intag men kopplingen finns.

Frukt innehåller också snabba kolhydrater – när man har ett snabbt påslag på sockret blir insulinresistensen tydligare och en frukt kan leda till högre blodsocker än vad som är lämpat.

Frukt är naturligt – men frukterna som säljs i affärerna idag är inte alltid så naturliga. De är genetiskt boostade för att bli större och sötare – jämför med ett äpple från trädgården. Smak och storlek – därför kanske man bör hålla sig till ekologisk frukt oavsett.

Man behöver näringen – men å andra sidan finns den här näringen inte endast i frukt utan också i grönsaker. Grönsaker innehåller inte den höga andelen kolhydrater som frukt gör vilket gör dom bättre i den aspekten.

Forskningen på diabetesmat kan vara missvisande på det viset att människor som är friska kanske äter mycket frukt – men samtidigt kan ju dessa människor vara hälsosammare på fler plan. Säg att de idrottar mycket eller äter frukt istället för godis.

Frukt är nyttigt, fiberrikt och ett mycket bättre mellanmål än massvis med annat skräp vi kan äta. Det gör att frukt bör fortsätta rekommenderas till alla människor – men en typ2 diabetiker (som ni känner till) måste anpassa sin kost och motion efter sin sjukdom. Individuell anpassning borde alltså gälla – men en tumregel för den som är osäker tycker jag kan vara att hellre minska ner på det till en början och kanske t.om ta bort det (ät dock massor med olikfärgade grönsaker) och sen utifrån vikt, långtidssocker och fastesocker ta tillbaka frukten in i kosthållningen om det fungerar.

Broccoli innehåller massor med nyttigheter utan att påverka blodsockret mycket.

About the author: Kim Larsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.