Sötningsmedel, ett återkommande diskussionsämne

Vi behöver ta det igen. Är sötningsmedlel faligt, påverkar det blodsockret, och kan jag använda det som diabetiker?

Det korta svaret

Sötningsmedel är inte farligt. Det påverkar inte blodsockret, och det kan nyttjas som diabetiker.

Det långa svaret

Det finns olika typer av sötningsmedel, och vissa av dessa innehåller mer eller mindre kalorier. Ju mer kalorier ett sötningsmedel innehåller, ju mer påverkar det blodsockret (förenklat, men regeln stämmer ganska bra) En vanlig kolhydrat innehåller 4kcal / g
Se listan under.

Sötningsmedel som ger energi (Procenten är hur mkt sötare än socker det är)

  • Maltitol: 75–90 %, ca 2–3 kcal/g
  • Xylitol: 90–100 %, ca 2–3 kcal/g
  • Isomalt: 55 %, ca 2 kcal/g
  • Sorbitol: 65 %, ca 2–3 kcal/g
  • Laktitol: 35 %, ca 2 kcal/g
  • Mannitol: 65 %, ca 1,5 kcal/g
  • Erytritol: 70 %, ca 0,2 kcal/g
  • Tagatose: 92 %, ca 1,5 kcal/g
Sötningsmedel som inte ger energi
  • Cyklamat: 30–40 ggr sötma
  • Aspartam: 150–200 ggr sötma
  • Acesulfam K: 200 ggr sötma
  • Steviosid: 250–300 ggr sötma
  • Sukralos: 500–600 ggr sötma
  • Sackarin: 300–700 ggr sötma
  • Neohesperidin DC: 1 500 ggr sötma
  • Neotam: 7 000–13 000 ggr sötma
  • Alitam: 2 000 ggr sötma

Man behöver inte lära sig alla, men en lista att gå tillbaka till om man är fundersam. Särskilt vid godis som är sockerfritt ska man se upp. Där nyttjas inte sällan sötningsmedel som ger energi, och även om det är bättre än socker så är det fortfarande långt ifrån bra.

Men jag har ju sett en film om att.. stopp! Många gånger när sötningsmedel diskuteras så pratar man om alla sötningsmedel i en klump, och sen presenterar tidningar och media rapporten så att de ska få klick. Då blir det ”sötningsmedel gör dig fet” eller ”socker är mindre farligt än alternativet” och sen pratar man om att många livsmedelsbolag ersatt sockret med majssirap. Det är fakta att aspartam (det vanligaste sötningsmedlet, som bland annat finns i läsk) har studerats länge, och på många olika sätt. Med massor med olika infallsvinklar. Det är ofarligt. Mängden du behöver få i dig dagligen för att det skulle vara farligt är skyhög. Det närmaste ens realistisk mängd är om du dricker motsvarande 3 liter cola zero dagligen.

Studier har gjorts på ämnet i ungefär 30 år. Kanske mer.

Det här med sötsug då? Ja, det är väl mer en individuell upplevelse. Några enskilda fall påstår att lightläsk upprätthåller deras sockerbehov, som att en alkis dricker alkoholfri öl eller något, det liksom triggar dem. Det är möjligt. Det är också något man kan fundera över själv. Man har också försökt att påstå att zero ökar insulinfrisättningen, vilket i sin tur då på sikt skulle göra att man blir mer sugen. Det har bevisats att det absolut krävs insulin för att dricka lightläsk, men mängden är extremt liten och knappt ens märkbar. KAnske om du är otroligt känslig så skulle det kunna vara så för dig (troligen inte om du är typ2a va då du redan är resistent mot insulinet) men det finns ingen uttömmande forskning som bevisar detta, detta är anekdotbaserat och från berättelser. Bland annat har kostdoktorn gjort en ”studie” på sig själv beträffande det.

Mä, drick vatten istället! Absolut. Vatten kan jag här och nu garantera att är bättre för kroppen än lightläsk. Men det är ju inte alla som ser det som att antingen dricker jag vatten eller ingenting, eller hur? Vafan om det finns hjälpmedel så att man kan dricka något gott, som inte är farligt eller påverkar diabetessjukdomen negativt så gör det förfasiken. Det är i alla fall helt ofarligt.

Det är däremot helt förkastligt, särskilt som diabetiker att i dryckesform få i sig socker. Det går alldeles för fort ut i systemet, och gör att sockernivåerna särskilt för en ickefrisk kan vara svåra att hålla koll på. Juice kan ju missuppfattas som något nyttigt i sammanhanget men det är det inte, det blir för sött för oss, mjölk är bättre men innehåller också väldigt mycket socker (5g per deciliter) – visst är vatten bättre. Men i väntan på att man ska bli någonslags shaman som älskar vatten till allt tar jag mig en Cola Zero ibland. Eller en Nocco. Skarru med?

NOCCO-focus-Melon-TP

Källor

https://traningslara.se/tag/sotningsmedel/

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel

About the author: Kim Larsson