Fastetest #2

Det var dags att testa det här med att fasta igen. Jag har testat en gång tidigare, och upplevde då träningspasset var katastrofalt. Skitjobbigt. Yrsligt. Svintungt. Den gången fastade jag 36h, och avslutade fasteperioden med ett träningspass. Det var dock ett ryggpass, och den här gången ett bröstpass. Jag sammanfattade mina upplevelser och mina blodsockervärden mest för egen referens. Såhär såg det ut (Från timme1 till timme 37 som är 1 timme efter att maten har lagt sig)

eaisdhas

Hunger är förstås ett problem när man fastar. Det är inget konstigare än att i vanlig ordning blir jag hungrig när jag vaknat på morgonen, och den hungern ger sig liksom inte direkt. Min upplevelse är att det tar 4-5 timmar i vaket tillstånd innan hungern släpper. Då har jag redan sovit 8 timmar (som också räknas som fasta naturligtvis) och vid den punkten upplever jag att den avtar. Jag intar kaffe och vatten under fastan också, och kaffet hjälper mig jävligt mycket just mot aptiten. Hungern efter att jag ätit och fram till kvällen på sista dagen upplevde jag som högre totalt sett än annars. Däremot upplevde jag inte att jag överåt extremt eller behövde eller var sugen på något utöver det vanliga.

Energin blev mer påverkad förr. Jag upplever att ju mer jag vant mig vid en lågkolhydratskost ju lättare är det att fasta (eller ju fler gånger jag har fastat blir det lättare) det är svårt att säga vilket som är vilket där. Någon energilöshet upplever jag i alla fall inte i någon särskild utsträckning förutom kanske dessa 4-5 timmar som jag spenderar på att vara hungrig. Sen släpper det och jag blir väldigt stabil i energin. Tålamodet är inte heller påvekrat nämnvärt efter den startupen. Efter att jag tillfört mat och gett det en liten stund upplevde jag en sjuk energikick. Kanske mentalt för att jag klarade det, men jag tror inte att det bara var det. Mot kvällen sen var jag dock lite tröttare än vanligt.

Blodsockret denna gången låg på mellan 4.8 och 4.9. Det rörde sig 0.1 mmol/l dvs ingenting. Jag testade det dock inte mer än ett 4 eller 5 gånger, så i teorin kunde det ha rört sig mer, men att jag skulle missa dom mätningarna verkar oturligt. När jag sen tränade gick dock blodsockret upp. Jag testade det dock efter träningen, men då hade det gått upp till 5.7 mmol/l utan att jag tillfört någon särskild energi. Jag tog dock 1 nocco innan passet (med 5 gram aminosyror i) men att detta skulle höja sockret så pass är inte trovärdigt. Mer trovärdigt (nästan kan garantera det) är att levern fick trycka i och hjälpa upp sockret lite.

Träningen gick mycket bättre än sist. Jag upplevde att jag klarade av att ligga på ungefär 90% av vad jag brukar. Men det kan likaväl vara dagsform som just fastan. Vissa andra pass på ett år är jag inte heller 100% på trots att jag sovit eller ätit, så jag vill ändå påstå att jag låg väldigt bra i prestationsnivå. Jag körde en timme bröst och triceps på passet. Jag vet inte om man egentligen borde köra ett helkroppspass efter en sån fasta, men för min del var experimenet mest att se om jag skulle klara av fastemomentet.

Slutsatsen är att jag kommer göra det fler gånger. Det är bevisligen väldigt bra mot fettlever som är en av delsjukdomarna i diabetes typ 2 så det är säkerligen fördelaktigt för det också. Sen finns det andra hälsovinster med fastan som både jag tycker passar bra för mig som diabetiker och mig som människa.

Du kan läsa mer om fasta här

About the author: Kim Larsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.