Fasta dig frisk

Nästan i alla fall.

För typ2 diabetiker är fastan ett ypperligt och hälsosamt alternativ för att hjälpa sjukdomsbilden på väg. Det är dock av yttersta vikt att förstå att när en tillför externt insulin så behöver man ha koll på vad man gör om man fastar, så man inte får i sig varken för lite insulin eller för mycket. Vet du inte vad du gör så rekommenderar jag inte fasta till den som är insulinbehandlad.

Fasta är en urgammal metod, för späkning eller för att få lite perspektiv på tillvaron kanske, beroende på vilken religiös skrift vi läser. Grekerna nyttjade fastan i sin läkekonst också. Men det är först på senare år som man verkligen sett vad fasta har för fördelar.

Viktbalans och blodsockerbalans är några av fördelarna, men det finns också studier som visar på att fastan tar bort fettet just kring levern. Fettet kring levern är starkt kopplat till insulinresistens, och som ni säkert känner till sen innan så kan man genom att förbränna det fettet också backa sin diabetesproblematik (typ2) rejält, vissa hävdar att du kan göra det hela vägen till frisk.

Men inte bara insulinresistensen kan bli hjälpt av fasteperioder enligt forskare. Bland annat har man hittat i möss att man provocerat fram nybildningar av betaceller vid fasta. Alltså celler som innan inte fungerat, har genom att först inte få någon energi (fasta) och sen fått energi igen (slut på fasta) börjat fungera normalt igen. Hur jävla ballt är inte det? (Ursäkta min franska!)

Hur fungerar det i praktiken då?

Det finns förstås olika sätt att fasta på, och olika längd på fasteperioden. Att inte tillföra något alls, eller att t.ex dricka vatten eller kaffe under epidosen av fasta. Jag personligen föredrar att både dricka kaffe och vatten, för mig är kaffet hungerreglerande och jag klarar mig bättre om jag får tillföra lite. Det är så små mängder av kalorier att det inte bör göra någon större skillnad egentigen. Men grundprincipen är att få i dig så lite kalorier som möjligt. Det man i regel pratar om är att minst fasta i 16 timmar för att få ut de effekterna man vill ha ut av fastan, gärna längre.

Ibland fastar jag bara av praktiska skäl, upptäcker att tiden har passerat 7-8 timmar sen jag åt (kanske för att jag arbetat, haft fullt upp med annat, sovit för länge) och sen bestämmer jag mig bara för att fortsätta. Då jag vet fördelarna med det så att säga. Intressant är också att träningen (om du håller på med sån) kan du lägga INNAN du äter för att få ut ännu mer metabola fördelar med fasteperioden. Vissa muskelbyggare nyttjar det t.om för att få ut mer av träningen. Det talar emot allting som jag lärt mig 🙂

Mycket är förstås en vanesak dock, och hunger kan vara jobbigt. Jag upplever att mellan 12 och 16 timmar är jobbigast. Kanske för att jag mentalt vet att jag måste klara 16 för att få ut en riktigt bra fördel, eller kanske bara för att det är då omställningen är som hårdast för mig. Sen flyter det bara på. Träningen efteråt är svår dock, det kan jag erkänna, men jag har för avsikt att testa lite mer med det för att se vart jag hamnar. Det är spännande att testa lite, och jag känner att jag just nu har en bra koll på hur min kropp mår.

Diskussion

Innan jag ens visste att jag var diabetiker hade jag enormt svårt att ens ta en promenad innan frukost. Jag upplevde yrsel och kände mig allmänt svag. Det kanske berodde på att jag redan då var insulinresistent och hade svårt att tillgodoräkna mig energin som jag hade i blodomloppet, eller så var det bara vanan. Jag tror på en kombination. Vi har i regel väldigt osunda vanor till mat, och tror att vi behöver äta var och varannan minut för att orka. Fastan har hjälpt mig att se över den relationen till mat också på ett väldigt bra sätt. Jag tror av samma anledning att man får vara försiktig med fastemetoder om man har tendenser eller episoder bakom sig av ätstörningar. Det måste man ta hänsyn till. Det är faktiskt väldigt intressant hur peppande det blir tillslut att skippa maten (för en period) det känns som energinivån ökar mot slutet av fastan, och vetskapen om att det är en helande process för kroppen gör mig supertaggad. Testa vetja!

Inne på min 20:e timma med fasta. Ska gå och lägga mig nu, och imorgon kommer jag att träna innan jagäter någon mat. Kroppen reglerar själv blodsockret, och höjer det om det bli för lågt. En väldigt vanlig misuppfattning bland icke-medicinerade diabetiker är att deras sjukdom kan göra dem för låga. Men det sköter levern så bra själv!

Kroppen reglerar själv blodsockret, och höjer det om det bli för lågt. En väldigt vanlig missuppfattning bland icke-medicinerade diabetiker är att deras sjukdom kan göra dem för låga. Att man måste äta hela tiden, eller ofta för att inte riskera lågt blodsocker. Men levern sköter om det där alldeles själv. Här med 4.8 i sockervärde utan att jag ätit något på 20 timmar. Pigg, och peppad för en ny vecka!

Källor
http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fasta-kan-bota-diabetes
https://traningslara.se/bota-diabetes-typ-2-med-fasta/

About the author: Kim Larsson