Hur snabbt höjs mitt socker

…och spelar det någon roll?

Det finns flera moment att ta hänsyn till när vi väljer vår kost, och ibland förvånas många av oss hur vissa produkter höjer blodsockret snabbare än andra. Trots att de ter sig nyttigare i alla fall om man som lekman tittar på det.

Vad som är relevant för en diabetiker, men också en frisk människa är mängden insulin som behövs för att hantera ett livsmedel. Självfallet. Något annat som är relevant är hur mycket energi ett livsmedel innehåller för att vi ska kunna reglera mättnad, vikt och såna saker. Den tredje grejen är hur snabbt livsmedlet blir till en blodsockerhöjning.
Där pratar man om något som kallas för glykemiskt index. Glykemiskt index är en mätning av ett livsmedel (50g av livsmedlet, och två timmar efter att kroppen tagit emot det) och en avläsning mot blodsockret. Som referens har man satt vitt bröd, och att vitt bröd har 100 i Glykemiskt index. Man behöver inte fastna på den siffran, utan bara då tänka att livsmedel med högre Glykemiskt Index (Från och med nu GI) går snabbare ut i blodet, och tvärtom med de som har lägre GI.

Det som påverkar hur snabbt ett livsmedel plockas upp i blodbanan, eller höjer blodsockret är vilka typer av sockerarter det innehåller, vilken typ och mängd av stärkelse, på vilket sätt det lagats, mängd fett och surhetsgrad. Även andelen fibrer.  Vissa av dessa saker är viktigare än andra. Oavsett om man har en normalkost, en diabetesanpassad normalkost, en lågkolhydratkost eller vad man nu har valt för approach så är GI av relevans för att få ett stabilare blodsocker.

GI blev kritiserat eftersom det inte tog tillräcklig hänsyn till hur stor andel av maten som faktiskt är kolhydrater. Därför är det viktigt att ha det i åtanke också. Om man t.ex tittar på vattenmelon så har det ett extremt högt värde GI, men det är väldigt lite kolhydrater. Så mängden kolhydrater kan vi inte utesluta ur den här metoden att mäta heller.
Tillägg: Det har också kritiserats för diabetiker eftersom mätmetoden varit efter två timmar, och hos en frisk person kan vissa mätvärden ha hunnit vända ner, medan samma mätvärden hos en patient med diabetes kanske aldrig vänder på grund av relativ insulinbrist eller insulinresistans.

Det finns en rad olika tabeller, och ingen av dem är riktigt uttömmande enligt mig, så man får hoppa mellan för att få fram sina livsmedel
https://www.levdittliv.se/halsoradgivning/gi-tabell-glykemiskt-index/
http://www.g-i.se/gi-tabell

Annars får man helt enkelt googla ”livsmedelsnamnet glykemiskt index” och hoppas på att man hittar det där.

Så hur är det då med havregryn med mjölk och låt oss säga lite sylt. Det har diskuterat flitigt här under dagen

Havregrynsgröt 61
Mjölk (3%) 27
Sylt 80

Sylten hade nog vi kunnat gissa oss till, men mjölken är inte ens hälften av det glykemiska indexet på gröten. Trodde du det? Vanligt socker har 97 i glykemiskt index, så när det gäller hastighet på höjningen är det ”bättre” med sockret än det vita brödet. En baguette kommer upp til 130. Det är högst intressant, och det kan vara svaret på varför ni får höjningar som ni inte riktigt var beredda på.

ladda ned (8)

Hur tar vi emot fakta?

Det är sannerligen en utmaning, och något jag har verkligen förstått att är svårt också. Inte för att man vill förvanska sanningen, men garanterat för att vi alla vill hitta en förklaringsmodell till det sättet vi valt att leva, så att det ska överensstämma med vår bild.
Vi måste alltid tolka faktan utifrån vem som skriver den, det är inte mer än rätt. Läser jag ett inlägg från kostdoktorn så är jag oerhört försiktig med vissa saker, som att slutatser som dras av kolhydrater hos en person som gjort sig känd för att just minska ner på kolhydrater. Det är ett sätt att vara källkritisk. Det är nödvändigt. Ni behöver absolut se på det jag skriver som att det är skrivet av en person som haft diabetes en väldigt kort tid, och som inte har någon som helst vana med insulinbehandling eller ens tablettbehandling. Men jag vill ändå påpeka att min målsättning inte är att försöka få någon att göra på något särskilt sätt, utan snarare att samla fakta (bara för min egen skull) och sen presentera den. Det ger mig en tillfredsställelse att dela med mig av det jag förstått.

Nog om detta, och till saken. När vi pratar om saker och när vi läser statistik och rekommendationer så finns det en objektiv fakta vi kan hålla oss till. Det är t.ex sant att ett långtidssocker under 48 är att föredra för att minska risken för komplikationer. Det här går att läsa sig till på flera sidor (Min källa den här gången är diabeteshandboken) det som blir intressant i det här scenariot är HUR vi tar till oss den här faktan. Det är där som de absolut största förändringarna sker.

Kring det här numret finns det nu en massa människor, en massa livsöden och en massa andra saker som måste tas i beaktning. Det förstår jag, och jag tror att alla ni andra som läser också förstår det. Men här är inte alla överens om vilken approach man ska ha till en sån patient, eller en sån läsare. Det finns de som tycker att stressen i att informera om såna här saker för en patient som inte lyckas nå de värdena som är optimala, eller bättre, är så stor att det är bättre att sätta ett lägre värde som målsättning. Jag jobbade väldigt länge med pappagrupper på diverse vårdcentraler här i stan förr, och där fanns en liknande argumentation. När man fick mammor som inte klarade av att sluta röka under graviditeten (kanske deras psykiska hälsa, eller andra faktorer gjorde det för svårt) så sas det många gånger att det är okej ändå. Rök så lite du kan bara. Sen jobbade man efter det istället. Det finns ingen funktion att vara elak mot människor. Det ändrar dock inte faktumet att rökning skadar fostret, och att den informationen fortfarande är objektiv. Där hamnar jag ofta när jag hör era historier om diabetes, och sättet som vi stöttar och finns för varandra i den här sjukdomen. Ska vi verkligen skippa den objektiva sanningen? För det är ju så att vi kan äta godis ibland, vi kan skippa träningen ibland, vi kan göra olika saker som inte kanske är det mest lämpade bara vi hanterar de andra dagarna. Då finns det plats för det. Men att peppa någon som har 70 i långtidssocker att ”det viktigaste är att du mår bra” är inte långt ifrån att bara smärtlindra en patient som ligger för döden. Förstå mig rätt, man dör inte på fläcken av 70 i långtidssocker ALLS, men målsättningen borde vara att få ner det. Det är superviktigt att du mår bra. Det hoppas jag verkligen att du kan få göra. Men vi får inte glömma bort att vi ska må bra imorgon också, och en vecka efter det, ett halvår, ett år, ja kanske 30 år.

Vi måste absolut tro på varje människas inneboende förmåga att göra det bästa för deras egna kroppar. Men det är en otrolig balansgång. För ibland nyttjar vi varandra för att få stöd i otroligt dåliga beslut, och givetvis kan vi förstå att någon snaskar för mycket (Jag gör det, så gissar att fler personer gör det också) mellan varven. Vi behöver inte skrika ”Dina nervtrådar tar skada just nu ditt pucko” till den som just ätit för mycket karameller en fredagskväll. Men vi behöver hjälpa varandra tillbaka på den rälsen som kallas hälsa, och vara stöd till varandra som vuxna människor ska vara stöd. Varken för elakt eller för dekadent. Just precis där emellan, där den objektiva sanningen på något sätt får vara det som leder oss framåt.

Det tycker jag i alla fall!

Slutligen vill jag säga att jag har en tendens att låta svinhård ibland, och jag är likadan privat. Jag är en snickarson (som hatade att snickra) och jag är en rätt simpel människa. Jag ber om ursäkt om jag låter hård i kommentarer, eller om jag framstår som att det bara är mitt sätt som är rätt och inget annat. Jag lär mig ohyggligt mycket från er i diabetsgrupperna, och min drivkraft är att samla den kunskap som finns, som är relevant, och se om jag kan överföra den praktiskt till min bättring i min typ2 diagnos. Jag har lyckats vända min neuropati som jag hade i fötterna, och bara det är en sån kick. Jag hoppas nu att en vacker dag kunde ignorera det faktum att jag är diabetiker och äta som vanligt (jag tror det är supernaivt, men om vi siktar högt så kommer vi i alla fall en bit på väg)
Tack för att du läste.

Det är snöigt i Dalarna

Det är snöigt i Dalarna