Träna gärna – men kanske inte så hårt

Träning är synonymt med hälsa, och ibland känner vi oss extra duktiga om vi kört hårt och länge. Det är absolut sant att träning ska kopplas med hälsa (även om extremfall finns) men intensiteten bör vara något som vi väljer med mycket mer omsorg.

 

26794064_10154936849501721_844918409_n

Vid hård träning händer mycket i kroppen, det finns en spännande studie på just detta här som beskriver ett gäng friska individer som tränade på morgonen innan frukost, rätt högt tempo, de sprang 5km. Jag har skrivit om den innan också.

Det som hände som är intressant för oss diabetiker är inte bara att blodsockret höjdes i snitt 1.35mmol/l för deltagarna, utan insulinnivåerna gick också uppåt. Samtidigt höjdes kortisolet och den höjningen av kortisol fanns det spår av hela vägen fram till kvällen hos de som sprang på morgonen.

statistik

Det betyder att man utsätter kroppen för en viss stress med den här typen av morgonträning utan tvekan, men det behöver kanske inte vara farligt för det. Däremot blir det förstås en särskild belastning för den som har diabetes. Vid ett lägre tempo kan du fortfarande få mycket positiva effekter utan att riskera de andra sakerna. Vi ser också att de som sprang på morgonen sen på kvällen hade 0.1mmol/l mindre blodsocker än de andra. Det är en otroligt liten skillnad, men jag gissar på att den kan bli större för typ 2 diabetiker. Den långsidiga effekten av träning är just det att sockret i vilade stadium blir lägre. Träna gärna, men sänk tempot lite säger jag. Dessutom se till att du får i dig mat i magen först, så utsätter du kroppen för mycket mindre stress.

Människor med psykologiska sjukdomar, typ utbrändhet, stress, eller depression bör vara särskilt försiktiga med den här morgonträningen eftersom det påverkar kortisolnivåerna så mycket som det faktiskt gör.

När det gäller blodsockerökningen så var den 1.35mmol, inte heller särskilt högt. Men kom ihåg att detta var på en person utan diagnosen diabetes, den höjningen kan bli mycket större hos en patient med sjukdomen. En annan tanke är att då det krävs så oerhört mycket insulin bara för den här löpturen, så lär det ska krävas ännu mer för oss som är diabetiker (vi är ju insulinresistenta) och det kan göra att resten av dagen blir svår utifrån nivåerna på vårat blodsocker.

Jag har hållt på mycket med träning, och mätt och testat en hel del. Vill jag sänka ett nuvarande högt blodsocker så upplever jag alla dagar i veckan att en promenad ger bäst effekt. En längre men med inte för högt tempo. Nu när jag ”är i form” fungerar också gymträning, men ger jag mig av på fotboll eller löpning så höjs sockret, eller ligger kvar som det gjorde innan, och det är ju alltså något som också friska kan räkna med enligt studien.

Så försök att anpassa din träning efter din diabetes, särskilt vi som är typ2 kan ju vid insjukning ha en rejäl insulinresistens, det skulle betyda att ett hårdare joggingpass skulle kunna skicka upp oss på 10-11 i blodsocker. Det är förstås inte värt det. Ännu högre om det vill sig illa. Börja med lugn träning, vi kan kalla det motion. Men ha som målsättning att öka nivån, gör det dock inte förrän din kropp är redo.

Följ gärna mig på instagram förresten, mat och träningsbilder dyker upp där mellan varven och kan vara skoj! Instagram.com/drayswe

About the author: Kim Larsson