Astmamedicin ger diabetessymptom?

Det här är en fundering som jag fått till mig, och få ingen panik. Är du en frisk individ utan diabetes är det nog ingen större fara. Det finns inte heller rapporterat på läkemedelsverket, så jag kan teoretiskt sätt bara inbilla mig och hitta på också. Men här är min historia.

I oktober gick jag på astmautredning, och japp, jag har astma, jag ska börja med Giona Easyhaler som typ är en kortisonspray man tar 2 gånger per dag. Min dosering var 400mikrogram morgon och samma kväll. Totalt 800 mikrogram per dag. En liten dos om man ser det till kortison. Jag blev bättre i astman, inte nämnvärt bättre men något intressant pågick i min kropp samtidigt. Jag har ju historia på min sockermätare, så kunde gå tillbaka. Jag inser att inget av värdena jag mätte i slutet på oktober var under 5. Alla andra månader har det varit något värde under 5, inte sällan något värde också under 4. Men fortfarande inga alarmerande värden. Jag kikar vidare i historien och ser samma trend för november också. I december kanske de allra flesta är närmare 5.5-6 (men på rätt sida) ända fram till slutet på december när värdena (samtliga) är över 6. Fastevärden är förstås inkluderade.

Jag funderade väldigt mycket på vad detta handlar om. Testade fasta, och trots längre fasteperioder hade jag jättesvårt att få ner blodsockret under 6. Kost och träning likartat med tidigare. Jag började analysera det ena med det tredje, om jag sover sämre, eller om jag faktiskt äter sämre men inte har tänkt på saken bara. Men jag hittade ingen som helst förklaring. Tills jag i något sammanhang kom i kontakt med en text om diabetes och kortison. Kortison höjer blodsockret PUNKT men vilket sätt du tar det på spelar roll. Jag hade i samma veva i slutet på december också nyttjat en kortisonkräm, oklart om det spelar roll här. Men jag började klura på om det kunde vara medicinen som påverkar mig. Försökte fråga runt, kolla FASS och allt möjligt. Den sortens kortison som är i sprayen påverkar blodsockret, men det sättet att administrera det på ska inte göra det.

Jag måste ändå testa eller hur. Så jag slutar. Första dygnet händer ingenting med sockret, andra dygnet heller inget. Men på tredje dygnet är jag tillbaka på ett normalt blodsockervärde innan frukost. Intressant. Sen börjar sockret igen att visa tendenser att kunna gå ner under 5. Flera värden är 4.5-4.7 som jag alltså inte sett röken av på flera månader.
Jag har ingen aning om detta kan vara lika för flera patienter, eller om jag bara slumpartat slutade och andra faktorer har ändrat mitt socker.
Så jag har ställt frågan till olika kompetenser. Apotekaren säger att rent teoretiskt om jag tar upp kortisonet särskilt bra är det inte helt orimligt. På vårdcentralen har de aldrig hört talas om det. Vad tror ni?

26755721_10154934846566721_470302627_n

About the author: Kim Larsson