Det här med balans

(Kost, och träningsinlägg)

Jag har tappat balansen, tror jag i alla fall. Lugn, det är nog inte så allvarligt som det låter. Men ändå tillräckligt för att jag behöver få lite input, och starta om min tankeprocess.
För att förstå mitt problem behöver jag börja från början

Jag fick Diabetesdiagnosen för snart två år sen, och min lösning på problemet då var att nyttja lågkolhydratkost. Jag hade två veckors slit och kämpande där ja var yr, torr i munnen, hade huvudvärk, och sen blev allting normalvärde. Jag åt ca 40g kolhydrater per dag i snitt skulle jag gissa. Ungefär 9 månader efter att jag börjat med den kosten började jag träna, det gick riktigt bra, och jag fortsatte att hålla min kost i stort sätt samma. Jag kanske lade till några extra kolhydrater omedvetet, men framförallt åt jag mer mat när jag började träna. Balansen fanns där, jag blev starkare och jag orkade springa längre. Jag utvecklades helt enkelt. Fortsatt låg blodsockret bra, och jag började känna mig i kontroll av sjukdomen. Det var fantastiskt.

Nu har jag lagt till lite mer träning, eller egentligen är det snarare så att jag tränar tyngre, och det beror på att jag fått mer struktur. Jag har upplevt att jag är mer hungrig, och då lagt till lite mer kolhydrater ändå. En kolhydratsreducerad kost som har handlat om 100-120g kolhydrater. Inte mycket vitt mjöl (men mina knäckeskivor som är gjorda på havre innehåller lite) och knappt socker alls, men har druckit lite mjölk och det finns i tomatpuren osv. Fortsatt suveränt blodsocker. Sakterliga har det dock känts som att jag behöver äta ”ännu mer” än detta, och jag testade då att lägga till mer kolhydrater i kosten. Det upplever jag att ha gett mig sämre kontroll på blodsockret, men då framförallt åt det låga hållet. Jag har inte nått några konstigt låga värden dock, men upplevelsen har varit att jag har varit låg. Tidigare har jag kunnat ligga under 3.5 eller just där, och tränat, men nu har blodsockret snarare legat mot 5.5-6 när jag gått på träningen, för att sen gå ner till 5.0-5.5 efteråt men UPPLEVELSEN har varit att jag ”är låg”. Vad kan det bero på egentligen?
Det som varit det bästa med lågkolhydratkosten – att inte springa runt och vara hungrig eller sugen – försvann. Borde jag ha ätit mer protein och fett istället?

Jag hade nu en fotbollstunering, amatör visserligen, men jag bestämde mig för att testa att ladda upp med kolhydrater inför tävlingen, såsom vissa idrottsmän gör med LCHF också. Jag upplevde att det fungerade jättebra, och efteråt var mitt socker inom kontroll hela tiden. Tills dagen efteråt, för det var på nyårsafton och då käkade jag lite gott på kvällen. Mitt socker var 6.x när jag vaknade på morgonen, och det gick inte ner förrän efter 15 timmars fasta. Jag kände igen vissa sjukdomssymptom och måddea allmänt dåligt så beslutade mig för att fasta tills sockret var normalt. Det blir dock lite längre, för nu ligger sockret där det ska igen.

Notera att jag inte haft några extremt höga värden alls under den här perioden, och att jag inte planerar att träna mindre eller mindre hårt. Ge gärna den feedback som du tror på. Jag klurar vidare på detta.

20171116_1726121076261434.jpg

About the author: Kim Larsson