Sötsug – Hur jag blev kvitt mitt

Det här med att bli sugen på något är jag världsmästare i. Jag menar seriöst världsmästare. Det är inte felaktigt att kalla det sjukligt sugen, det har varit så i mitt liv och det har faktiskt blivit väldigt mycket bättre, eller t.om rakt av bra om jag får säga det själv. Jag ser i många träningsgrupper att vissa människor frågar om detta, och jag tycker att tipsen inte sällan är såna tips som aldrig hade fungerat för mig.

Det går inte att ändra fysiologin i människor, och vi är olika. Det är en risk att säga något sånt, för det kommer snabbt påstås att vi inte alls är olika utan våra kroppar fungerar ungefär på samma sätt. Det är faktiskt korrekt, det kanske bara är små skillnader, men det finns skillnader. En av de skillnaderna är ur mycket insulin våra kroppar producerar och hur vi reagerar på det. Blir den skillnaden för stor får vi diabetes eller prediabetes, men det kan fortfarande skilja så pass så det påverkar vår vardag. Det behöver alltså inte vara en sjukdom men insulin gör att fettförbränningen blir lite avstannad, och sen gör också insulin att vi blir lite mer hungriga eller sugna. För en person som har lite mer produktion, eller som bara har en tendens att bli mer sugna än andra så kan mellanmål snarare trigga detta än motsatsen, särskilt om mellanmålen innehåller en del kolhydrater. Här ska man absolut undvika processade kolhydrater öht, men det kan också vara läge att vara försiktig med både frukt och stärkelse. För dessa ger faktiskt också ett lite större behov av insulin i kroppen. Att istället äta något med främst fett eller proteiner i kan vara fördelaktigt just för den här processen.

Vissa personer vänder sig till lågkolhydrat rakt upp och ner, för de blir helt enkelt inte befriade från suget förrän de minskar ner drastiskt på kolhydrater. Det är i det läget jag är.

Sen finns det andra saker som man kan ha underskott på, men är man en godisråtta eller en karamellkung kan det vara svårt att utmynna vad man egentligen är sugen på. Att tillföra Omega3 och Krom säger vissa att gör det enklare att motstå sug eller att suget blir mindre. Magnesium har ingenting med den processen att göra, men det gör att man blir lite lugnare och det kanske kan hjälpa.
Kaffe är annars min favorit, som en stark kopp med lite mjölk faktiskt har magiska egenskaper när det gäller sug. Hur vida det är sant eller inte vet jag inte, men för mig fungerar det. Det finns forskning som menar att kaffe är bra för blodsockret också, det är samma koppling med krom med, så att anta att det kan bero på insulinnivåer är inte alls en chansning tycker jag. Framförallt eftersom jag, och många andra patienter som har diabetes typ 2 och som gör om sin kost på ett sätt där man hanterar sitt blodsocker inte sällan blir mindre sugna på sött på kuppen.

Att äta flera gånger per dag kan göra att du får bättre kontroll på blodsockret, det är korrekt, men en diet som kräver att du äter sex gånger på dagen frisätter också en hel del insulin. Är man vältränad och aktiv är det i regel inga problem, men blir man som sagt fortsatt sugen på något så skulle jag kolla över hur det fungerar om man minskar ner på stärkelserik mat samt andra snabba kolhydrater. Hur extrem approach du väljer är upp till dig, men att byta ut brödet till ett grövre eller skippa det, att alltid äta fullkornsprodukter när det gäller ris och pasta till att börja med, fortsätter suget ersätt en del av pastan med mer grönsaker. Eller ersätt det helt. Skippa frukt och ät grönsaker istället. Det kan vara mycket mer hjälpsamt än man tror.

Det sista jag tänker på är att man ska fundera över vad man har för relation till socker. Det kan vara så att t.ex en ätardag inte alls är så lämpligt för en person som blir triggad av det. Iställlet kanske det är smart att fortsätta att hålla ett lägre intag av socker hela veckorna, och unna sig något från fett och proteindelen av det vi kan äta. Det ger också massor med energi, men mycket mindre frisättning av hormonet insulin, och kanske i slutändan ett mycket mer lättkontrollerat sug. Jag tycker att en dryck som är sötad med aspartam är väldigt gott, och det triggar inte mig. Det kan vara ett alternativ, och det fungerar rätt okej när jag har sötsug också.

Sammanfattning

  • Minska ner på frukt och stärkelserik mat
  • Undvik processade kolhydrater i kosten
  • Ät krom, omega3 och magnesium
  • Drick lite extra kaffe
  • Se över så att du inte faktiskt äter för lite av något och att det är detta som blir som ett sug när du egentligen upplever hunger.
  • Upplever du okontrollerat sug som inte är hungerrelaterat trots allt detta, ta kontakt med en terapeut. Det är inte helt ovanligt att socker blir en beroendesjukdom.

ladda ned (1)

About the author: Kim Larsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.