Jag lyckades!

Det är en lång historia om en ska följa hela min process från att ha diagnosisterats med Diabetes typ 2 till att välja livet framför att fastna i mediciner och annat elände. Men jag har klarat ett av mina delmål idag. Det var förbannat jävla skönt måste jag säga. Jag blev godkänd på fystestet till deltidsbrandman. Rent krasst måste jag först träffa en läkare och sen också göra ett belastningsekg på mitt hjärta innan jag är intagen, men jag klarade testet.
Vill du läsa om min kosthållning och hur jag gjort för att bli fri från diabetes kan du kika här.

Testen började 08.00 i Borlänge, så klev upp 06 eller något sånt. En intressant grej med kosten är ju att jag var lite orolig för hur jag skulle klara detta utan kolhydrater. Det är något sen gammalt som jag hört, och lärt mig, och jag har faktiskt inte helt ärligt trott på det ännu. Annars tränar man ett par timmar, men idag skulle det vara både psykiska och fysiska anspänningar under hela dagen, och givetvis bjöds det på smörgåsar. Ingenting för mig, lagom till lunch fick jag käka köttfärssås. Jag drack lite kaffe där emellan. Det gick förstås hur bra som helst, min kropp kan nyttja fett som energikälla vid det här laget, jag dippar inte, jag tappar inte fokus, jag minskar inte i styrka.

Testets utformning:

Löpband i 5.2km/h 8grader lutning med 24kg på ryggen. Det låter enkelt. När jag testade det i Mars klarade jag det inte. Denna gången gick det bättre trots att vaden krampar lite efter min skada. Jag kände mig både stark och pigg efteråt. Testet utförs med full mundering så värme är utan tvekan en faktor.

Efter det var det styrka. Gripstyrka, Bänkpress (30kg, men du måste minst göra 20 reps upp till 40 för att få poäng) samma sak med axellyft. Lite längdhopp på det. Löpningen skulle ligga senare på dagen, och den var jag minst orolig för faktiskt. Bilden är tagen på förmiddagen när löpningen ännu inte var gjord.

21208449_10154631399246721_960942438_n
Jag maxade vikterna i alla fall, det kändes principiellt viktigt för mig som ändå hängt en del på gymmet. Längdhoppet hade jag eventuellt kunnat peta in en decimeter till, men var mer orolig för att göra mig illa i vaden än jag prioriterade att hoppa långt där. Mycket nöjd med resultatet. Rodden är rätt tung, jag tycker den sätter igång både värme och syra hos mig. Men jag är nöjd med det resultatet också. Gripstyrkan hade jag inga som helst förväntningar på, så får väl säga att det var okej. Jag valde att gripa med vänstern, vet inte om det gått bättre eller sämre med högern?

Full mundering under gåtestet.

Full mundering under gåtestet. På bilden är dock inte huvan med. 

Sen gick vi över till vattenmomenten. Den första delen i det var simpel, simma 200 meter hur fan du vill. Snarare uppvärmning än något annat, men del två blev ”spännande” för mig i alla fall. Simma 25m. Du får inte hålla i kanten under den här övningen, dyk ner och hämta nödställd docka, simma tillbaka 25meter. Jag började med att dra in vatten i näsan på första dyket, så fick lov att gå upp och ta omtag. Jag blev dock lite smårädd av det, tappade mentaliteten lixom. Men bestämde mig för att inte faila, så dök ner och hämtade dockan direkt därpå. När jag väl kom upp till ytan så blev det ryggsim tillbaka med dockan ”så den kunde andas” får väl säga att jag sträckte mig lite på insidan av låret under den här övningen. Troligen när jag skulle ta första 2-3 simtagen efter att jag kommit upp. Blev som sagt lite skraj när jag failade första rundan så var nog lite rädd att inte luften skulle räcka till. Det gör den ju, och mer därtill, om man bara håller sig lugn. Simmade faktiskt in i väggen på det grunda när jag kom tillbaka, var väl fokuserad på dockan i guess 😀

Sen skulle man kunna dyka 10 meter under vattnet ,från vattnet så att säga. Det var lättare än jag förväntat mig också.

Lunch efter det och en kort paus, tror på 25 minuter eller nått.
Sen körde vi ett höjdtest, typ klättra upp 10 meter i en vinglig stege och stå där uppe och snacka med en brandman för att se att man klarar det, och efter det var det dags för något de kallar för klaustrofobitest. Man får en helt förtäckt mask (och man andas via tuber) får hålla en slang och in och göra sök i en bostad efter dockor. Det räckte om man hittade en, den ska sen fraktas ut tillbaka för att testet ska vara godkänt. Var lättare än jag trodde att andas i masken, och även om dockan var tung så orkade jag ta ut den efter några omtag. Jag trodde i någonslags enfald först att jag var starkare än jag var. Själva söket tog en stund, men jag hittade rätt snabbt benen till dockan. Det var ingen som helst upplevelse av klaustrofobi, för mig är det mer läskigt att dyka i vatten.

När alla var klara med det var det gemensam löpning. Testet är utformat så att beroende på hur tung du är (och vilken tid du får) så får du resultatet efter tabellen. Se bilden ovan. Jag väger 105kg och sprang på 982sekunder (16min och 22 sekunder) – 982 / 105 blir 9,35 vilket räknas som en fullpott i den löpningen. Så det kändes jävligt bra. Tidigare har jag varit glad att jag prickat under 6 minuter per kilometer, men nu hamnade jag t.om under 5.5min per km. Det var antagligen för att man tar i lite extra när det väl gäller, och jag var fett jävla stolt efteråt. Särskilt med tanke på att alla tester legat på samma dag, så det blir ju förstås jobbigare än att bara göra några av dem som jag gjort på träning.

Nu ska jag göra läkarbesök och ekgstresstest för att vara helt godkänd. Men för mig är jag i mål med det som var viktigt för mig, så jag firar redan. Annars sätter utbildningen igång om ett par veckor, och jag har tänkt att ha jour mestadels dagtid för att det ska passa bra med streaming och annat så att jag kan fortsätta med det.

Jag blev rätt trött efter dagen, mycket fysisk och psykisk anspänning så nu ska jag krypa ner å sova!

About the author: Kim Larsson

Leave a Reply

Your email address will not be published.