Därför vill jag inte kalla min mat LCHF

lchf

Det är många som frågar naturligtvis, efter att ha återgått från ett ostabilt läge med diabetes 2 och kraftig övervikt till en sund och stark kropp med fina blodsockervärden så skapas ju en viss nyfikenhet, och den är befogad.
”Hur har du gjort Kim?” ”Tränar du massor nu eller?”
”Kan du äta vad du vill?” ”Hur gör du med barnen då?” Jag är rätt tillmötesgående i mina svar, men på frågan ”Äter du LCHF” så svajar jag alltid i svaret. LCHF har förstås kantrats av diverse kändisar och icke kändisar som beskyllt dieten för både sat nningar och osanningar, sen kallar vissa det för diet och några säger att det är en livsstil. Det är väl oproblematiskt för min del, men på senaste har jag mött på alldeles för stora LCHF-förespråkare eller t.om kanske det är värt att kalla dem GURUS. Allting går att reda upp med gräddkaffe och ett glas saltvatten, allting är kolhydraternas fel. Rim och reson har försvunnit sen länge, och jag vill inte riktigt beblanda mig med det. Dessutom kan jag tycka att det här med att sätta namn på saker och ting inte alltid är nödvändigt, fine i en relation kan man väl bestämma sig för om man är ihop eller inte, men gällande vad man käkar så kanske det inte är nödvändigt. Vad vet jag.

Men på samma sätt som LCHF har förespråkare som skulle kunna gå hur långt som helst för att prata om vinningarna med en diet som framförallt innehåller fett, så finns där motpoler som istället pratar om risker med fettet och hur nyttigt det är med kolhydrater, särskilt för träning. ”Det handlar om kalorier” säger någon, du måste få koll på in och ut. Inget annat. Och vips är folk rätt snurrade bortom det mesta, och det är sjukt svårt att veta vad som är rätt eller inte rätt. Jag tänkte därför presentera mina tankar i listform här under, jag kommer inte backa upp något med forskning, det får ni söka efter själva. Det kommer inte finnas en baktanke med att jag vill få er att äta på endera sätt, jag skiter i vilket. Men några ”sanningar” som jag lever efter:

1. Grönsaker är nyttigt, de innehåller fibrer och viktiga näringsämnen. Grönsaker gör gott för tarmen också, vilket troligen har extremt mycket större påverkan på oss än vi kan tro. Grönsaker är gott, och om man väljer rätt sorts utifrån hur skörder ser ut och vad det är för tid på året så finns där stora skatter. Det finns nästan alltid en grönsak som passar ihop med den mat man äter. Ät därför grönsaker varje dag.

2. Socker är troligtvis inte bra för någon av oss. Men ju mer vi tränar och ju aktivare liv vi har så kan vi säkerligen hantera socker bättre. Däremot tror jag också att socker är negativt för andra saker i kroppen än själva blodsockernivåerna, påverkan på tarm, humör, även svampinfektioner och troligtvis cancersjukdomar. Jag tror därför att man ska minimera hur mycket socker man äter, och framförallt se till att inte trycka i sig det i sin renaste form, typ via godis eller läsk. Bättre att tänka att man i alla fall ska få i sig något nyttigt samtidigt, vill man festa till det så välj produkter som inte bara innehåller socker, även om de nu innehåller socker om det är ditt val. Socker är också beroendeframkallande för vissa av oss, jag vet inte om det är det för alla. Men det är lätt att komma i otakt och i dåliga vanor. Tror du att du är en person som lätt påverkas på det sättet är det bättre att avstå från socker.

3. Kolhydrater är också socker, men i en annan form. Vissa kolhydrater speedar ut i kroppen och aktiverar samma saker som rent vitt socker gör. Vissa är långsammare och påverkar visserligen också blodsockret men på ett mer försiktigt sätt. Jag tycker att de snabba kolhydraterna ska undvikas, kanske nyttjas direkt i koppling till hårda träningspass, men i övrigt sikta på de som är långsamma, och att faktiskt ta bort en del av dessa också. Vi har delvis blivit felinformerade gällande kolhydrater, och många vet inte ens om att kroppen kan skapa egna. Vi bör utgå från att den föråldrade tallriksmodellen troligtvis fungerar för en viss typ av människor, men inte för alla, och nu har ju även den förändrats, även livsmedelsverket har sett fördelar med sk. lågkolhydratkost. Det borde vara en fingervisning på att det inte är farligt att avstå från kolhydrater, utan tvärtom en hälsonyttig sak att göra.

4. Fett är fullt med energi, och mättar väldigt bra. Troligen har vi skrämts upp rejält gällande fett, och där finns också lite mer kunskap idag att hämta. Jag tycker inte att man ska dricka grädde eller bada i bacon dagligen, men kanske förstå att en måltid som innehåller mer fett och lite mindre kolhydrater belastar socker-systemet i kroppet mindre än en som är mer klassiskt tallriksmodellaktig. Fett är också en viktig del för smaken av måltider, och mat ska vara gott. Så det vore, om inte annat, ofint att rekommendera att man åt mindre fett, för det i samband med mindre kolhydrater lämnar inte så mycket kvar att åtro gällande maten på bordet.

5. Naturliga råvaror känns som det viktigaste av allt. Ät saker som ser ut som de borde sett ut i naturen, undvik kemiskt framställda saker och köp ekologiskt lokalt kött istället för annat. När du läser innehållsförteckningen jamen ta dig en extra funderare. Är det 15 saker i ett paket med kebabkött, och hälften av sakerna begriper du inte ens vad är, så kanske det är bättre att handla dig en bit kött och krydda den själv. Skippa helst halvfabrikat, och går inte det köp i alla fall det som är bättre producerat. Det är svårt att planera mat, men låt annars tillgången vara det som styr.

Slutsatsen av detta kanske blir att jag är åt LCHF hållet för några av er, men jag är inte med i den sekten. Jag är inte det. Jag har bara tvingats se över mina matvanor för hälsans skull, och jag är inte missnöjd med den delen som säger att jag ska minska ner på kolhydraterna. Det har verkligen varit förtjänstfullt för mig.

About the author: Kim Larsson