Sverige är överlägset bäst i världen inom E-Sport baserat på antal invånare

Hur många år tar det för ett arrangemang där man tävlar i, att bli en sport?

E-Sport är här för att stanna – om vi kollar närmare på statistiken, fastställd av Unibet. Resultatet påpekar klart att brytpunkten har sedan länge passerats. En industri som förra året översteg en total prispott på $93 miljoner. Detta beräknas överskridas detta året med $150 miljoner; det är dags att analysera denna sporten.

E-Sports Mästarna har övervakat detaljerna av uppgången i professionellt spelande och är väl medvetna om att det kommer locka till sig över 385 miljoner tittare i år.

TITTA HÄR: https://se.unibet.com/hub/esports-mastarna/

Vi har privilegiet att exaltera entusiasterna, att upptäcka ny statistik som konstaterar, att E-Sport nu är direkt jämförbart med mer traditionell sport. Både när det kommer till pengar och antal tittare. Det har inte bara blivit en cool sport, men stjärnorna skulle lika väl kunna bli de nästa stora affischnamnen. På den interaktiva webbsidan så finner du statistik du inte visste något om.

Sveriges Topp Fem Bästa Spelare (av 100)
Sverige har några av de bästa spelarna i världen, här är topp fem baserat på prispengar.

5

Sverige är jämställt (fast männen är mest representerade)
Bland de bästa 367 män respektive kvinnor i världen, så är Sverige perfekt jämställt med 29 spelare i båda köns riktning. Sverige har 40 män representerade på topp 500 listan och 29 kvinnor representerade på topp 367 listan.

Högst betalda män
De tre bästa spelarna i världen har tjänat in mer än $2.4 miljoner p.p.
4
Topp tio statistik om E-Sport

1.     Totala prispotten: Detta året beräknas den totala prispotten att överstiga $150 miljoner. Det är 100 gånger mer än det var för 15 år sedan (2003).
2.     Antalet tittare: beräknas att uppnå 589 miljoner år 2020 (268 frekventa tittare och 303 tillfälliga tittare).
3.     År 2013 till 2016 så fyrdubblades prispengarna från $21,387,480 till $93,354,161.
4.     Kina har vunnit mest prispengar $52.5 miljoner. USA ligger på andra plats med $47.9 miljoner.
5.     Sverige har toppat listorna med sina 54 E-Sport proffs per en miljon invånare, sedan 2013. Det är jämförbart med USA som har 9 proffs per en miljon invånare.
6.     Evil Geniuses är det mest framgångsrika laget någonsin inom E-Sportens historik. Laget har intjänat totalt $15.43 miljoner under 632 turneringar.
7.     UNiVeRsE som tillhör Evil Geniuses är spelaren som har intjänat mest pengar, $2,720,624 under fem år.
8.     Förra året hölls 3874 turneringar inom alla E-Sports grenar. Antalet proffs tredubblades från 2012 (4,246) till 2016 (13,555).
9.     Den vanligaste åldern inom sporten är 20 år. Högsta genomsnittliga inkomsten tjänar man när man är 25 ($24,385).
10.   Starcraft II har hållit i flest turneringar (4,057) sedan starten år 2000.

3

Män från Generation Y i USA tittar hellre på E-Sport än ishockey

I alla växande marknader så finns det pengar att tjäna eller exponering som man kan kapitalisera på. Åskådarna har ökat dramatiskt, framförallt när publiken vill titta på de största finalerna. Några av de största sportkanalerna börjar nu förstå marknaden och tävlar om att få rättigheterna till E-Sporten. Åskådarna detta året förväntas överstiga 385 miljoner. Det är jämförbart med antal manliga tittare från generation Y (i USA) som hellre kollar på E-Sport än ishockey eller basket. Som ett exempel har Paris Saint – German FC och FC Shalke 04 förvärvat etablerade League of Legends lag som tävlar I lukrativa turneringar.

PSGs klubbpresident Al-Khelaifi sade i en presskonferens: ”Vi har bestämt oss för att investera i E-Sporten och låta våra lag delta i de två största sektorerna med de mest ikoniska spel. Beslutet var en del av att forma klubbens internationella strategi och vårt projekt för att digitalisera. Det representerar ett nytt sätt för PSG att engagera sig med fans och attrahera nya inom viktiga blomstrande marknader. Vi har stora planer de kommande tre år framöver.”

Sektorn förväntas generera en biljon euro i intäkter 2019 . Det skapar en gemenskap inom E-Sport och 60% av fansen är mellan 25–39 år, många är föräldrar och 38% är kvinnor

2

E-Sporten har ökat explosionsartat sedan starten

Det startade på 90-talet när utvecklare förstod att de kunde koppla ihop local-area-network (LAN) med spelet Doom och andra spel; det blev starten för den nya gemenskapen. Sedan kom spelen Quake och Unreal Tournaments som fin justera spelet till tävlingsinriktat online spel. Counterstrike (CS) var en av de första multiplayer first person shooter spelen och spelas än idag med två stora uppgraderingar: Fiber kabel internet och en möjlighet att kunna koppla upp sig vart man än befinner sig I världen. Härkomsten av meta-taktik, turneringar och lag har format sporten till vad det är idag.

Sedan starten 2013, har Counterstrike: Global Offensives prispengar nått nya höjder med en ökning av $1.21 miljoner till $17.27 miljoner, medan spelar basen är över fyra gånger så stor (1,000 till 4,349). CS har erhållit tredje plats med $29,750,190 gällande totala prispott per spel, där League of Legends ligger före med $37,073,240 och Dota 2 med skyhöga $94,954,023.

1

 

Artikeln är skriven av Jonathan Björkman