Lista: Sockerfällor

13241414321

Det finns ju dem som tycker att det blir överdrivet om man bara tjatar om socker – jag håller med. Men tänkte i alla fall samla ihop de värsta fällorna, så kan ni ju fundera över om det är något eller kanske mer saker än 1 som ni faktiskt kan ta bort från eran kost. Det är värt det!

 

  1. Måltidsdryck (Öl,Mjölk, Juice, Saft, Läsk) är det sämsta av allt. Dels får du i dig sockret alldeles för snabbt, och sen blir man inte mätt av drycker. Byt ut mot vatten eller näst bäst zero eller lightdryck. ”Men Juice är ju från frukt som är så nyttigt”. Socker kommer från sockerbetan. Behöver vi ha den här diskussionen?
  2. Potatis – Byt ut mot Sallad,  paprika, ägg, whatever. Potatis höjer blodsockret snabbt och det är också problematiskt för ofta blir i alla fall jag sugen på något tätt efter att man ätit upp. Den innehåller inte jättemycket imponerande näringsämnen för den sakens skull heller.
  3. Bröd,  du kan köra argumentet att vete och sånt är det mest naturliga som finns och det är det säkert. Men att på typ mikronivå göra det till ett vitt pulver och sen baka bröd på det, näe, det var nog inte tanken. Bröd som bröd också, gärna blir man lurad att köpa något som är nyckelhålsmärkt eller väldigt grovt. Newsflash, det är fortfarande massor med kolhydrater i det. Baka ett eget fröknäcke på hela frön istället, det finns massvis med recept på nätet. Nyttja andra saker som ersättning för bröd, det är en vanesak. Bred smöret på en skiva kassler och lägg ost på det?
  4. Lättprodukter i mjölkhyllan, nej! nej nej och åter nej. Produkterna som blir av med sitt fett får kolhydrater adderat till sig istället, annars är det nämligen inte gott. Du blir berövad på mättande och gott fett för kolhydrater som du inte blir mätt av istället. Köp riktig grädde, och ingenting annat.
  5. Margarin, det är inte nödvändigtvis något som gör att du går upp mer i vikt än något annat, eller det är det säkert också. Men titta på hur processen ser ut när man gör margarin och när man gör smör. Det är självklart varför man ska äta smör när man följer den.
  6. Stevia, sötningsmedel med kolhydrater, här är det fan läskigt alltså. Stevia är ett jättebra exempel på något som lurar arslet av folk. Visst är det mindre energi i stevia än i vanligt vitt socker, men det är fortfarande massor med energi. Ska ni ersätta sötning med sötningsmedel så köp ICA SÖTSTRÖ. Den höjer inte blodsockret och den innehåller inte en massa kalorier. Allt annat är bullshit mig veterligen. OBS om du hela tiden söker efter ”ersättning för socker” är risken att du inte blir befriad från ett eventuellt sockerberoende, kom ihåg det.
  7. Pasta och ris. Jag vet inte om alla är lika, men jag har sett tillräckligt många för att det ska vara en stor trend. Pasta och ris kan man äta rätt mycket av, och det mättar inte riktigt på samma sätt som riktig mat gör. I regel kommer mättnaden först efteråt, och pasta kanske mer än ris, glider som ner i halsen. Finns plats för hur mycket som helst. Ät riktiga grönsaker istället, färska eller frysta och ha en fetare sås till maten. Pasta och ris är utfyllnad som gör dig tjock och trött!
  8. Saker som kallas OSÖTADE, det behöver absolut inte vara dåligt förresten. Men många gånger ska man fundera en extra gång om något heter osötat. Typ det smartaste försäljningsknepet för att du ska tro att du äter något som är nyttigt. Osötat betyder inte nyttigt, det betyder bara att man inte adderat ännu mer socker.

Vad går du på för trix? Eller vilka medvetna eller omedvetna fällor dyker du i? Det är alltid intressant att höra vad folk tänker. Det ligger faktiskt t.om en viss sanning i att det är ”nästan omöjligt att äta nyttigt” om man inte tänker efter. Det är allvarligt precis så som det är. Därför gäller det att inte alldeles för enkelt och på alldeles för stor nivå hamna i dessa fällor!
Förresten, idag släpptes avsnitt 15 av podden som jag och min kompis har. Det är en jävligt rolig pod enligt lyssnarna, dessutom lite djup och eftertanke. Lyssna på den vetja!

About the author: Kim Larsson