”Utan tillsatt socker”

Det får vara dagens ord faktiskt, en av de farligaste meningarna som en kan läsa på en matvara. Eller ja, det beror på om man är medveten om vad det egentligen betyder.
Många gånger ser jag folk som tror att man har ätit något som är nyttigt för att det inte är tillsatt socker, och jämförelsevis med en produkt där det är tillsatt socker är det utan tvekan bättre, men det betyder inte ens kanske att det är bra. Det är alltså ett riktigt fultrick. Flingor är favoriten, där typ 70% av flingornas innehåll är kolhydrater, som mer eller mindre blir socker i tarmen*, och sen står det ”Inget tillsatt socker” så att stackare ska bli lurade att man käkar något nyttigt.

Nu börjar det också dyka upp godissorter, sett choklad och gelehallon och lakritstabletter hittills där man pratar om att det inte finns något tillsatt socker. Vissa innehåller andra sockertyper (som fortfarande höjer blodsockret och innehåller energi) det är lite oroväckande, man måste vara rätt insatt i vilka sockeralkoholer som går att äta så att man inte går på en rejält nit.

Nyckelhålsmärkningen är jag också rätt kritisk till, för på ett sätt känns det som att man borde kunna lita på den. Visst är det bättre produkter än andra likvärdiga, oftast i alla fall, men om man tittar till mängden kolhydrater som de innehåller så är det suboptimalt om inte totalt värdelöst mellan varven.

Alla människor får äta som dem vill, men att rekommendera en försiktighet med kolhydrater känns fortfarande som något alla kan ta till sig. Det betyder inte att man måste skippa dem helt, men en måltid med flingor och lättmjölk (och kanske lite sylt?) är inte nyttigt, inte för vaken barn eller vuxna. Det är dock jävligt gott.

Det stora problemet är att man jämför med de dåliga sakerna, sen skapar man något som är pseudodåligt men fortfarande bättre än originalet, och sen blir konsumenten lurad att trycka i sig något som inte ens är lite bra.

Lär er att titta hur mycket kolhydrater t.ex bröd innehåller istället för att lära er vad ni får i er. Ett vitt franskbröd som man rostar kanske ligger på 20 kolhydrater per skiva medan en fröknäckeskiva kanske ligger på 3 kolhydrater. Franskbrödet behöver du 2-3-4 st (eller mer) för att bli mätt, och fröknäcket kanske räcker med en skiva. Låt oss räkna på det för skojs skull

3 skivor vitt bröd ger 60g kolhydrater, omräknat i sockerbitar är det ungefär 25st som en trycker i sig under den måltiden. Med fröknäcket lite mer än 2 sockerbitar. Skillnaden är enorm, och då har vi inte ens börja prata om vad mjöl och vitt bröd gör med kroppen jämfört med nötter och fröer, det är värt att tänka om.

22g kolhydrat per skiva bröd.

22g kolhydrat per skiva bröd.

Det är bra att skippa det tillsatta sockret, absolut, och känns fröknäcke långväga kan man fortfarande titta på bättre alternativ än det man har idag. Det tar dock en stund för kroppen att vänja av sig med att allting ska smaka jättesött. Tänk till!

Knappt 2 kolhydrater per skiva bröd.

Knappt 2 kolhydrater per skiva bröd.

* Fotnot; Det är en förenkling av vad som händer med kolhydraterna, det är en avancerad process som behöver förstås på ett djupare plan än vad jag begriper om man ska göra det helt rättvist. Men det är ändå inte helt galet att enkelt säga att kolhydrater blir socker.

About the author: Kim Larsson