Men hur mycket får jag äta då?

En av de sakerna som jag tycker är allra bäst med att äta lågkolhydratkost är att jag aldrig behöver gå runt och vara hungrig. Jag har testat olika dieter och träningsupplägg där mängden styrs av siffror och nummer, men sköter man sin lågkolhydrat på ett korrekt sätt så kan du lita på kroppens egna system – när du är mätt så räcker det. Du kan alltid äta dig mätt.

Jag vet inte om ni känner igen er i viss utsträckning om jag säger att ibland kan en (om man inte äter lchf då) äta sig nästan för mätt. Det är som att mättnaden kommer efteråt, typ om en äter pasta eller kanske en fredagkväll när myset blir lite för påtagligt. Det är så skönt med LCHF för de råvaror du trycker ner i dig är bra och naturliga saker och därför så kommer kroppen reglera det bättre också. Jag ska ärligt talat säga att med mycket kolhydrater i maten, typ pasta eller om jag ätit en massa smörgåsar så är det mycket svårare för mig att veta vart gränsen går. Flera gånger har jag upptäckt mig själv vara övermätt, eller proppmätt om du så vill.

Det är också härifrån som ”karaktär” kommer in. För det är så många som påstår att feta människor saknar karaktär. Men är du hungrig, dag ut och dag in, så kommer du slutligen att äta. Det är därför hungern finns där. Visst kan en vuxen människa hålla sig för att gå på toan direkt som man känner att man behöver, men slutligen så måste det här behovet tillfredsställas. Det är därför som naturligt feta produkter är gynnsamma för den som äter lågkolhydrat. Fett innehåller mycket energi, och det är också särskilt mättande. Det är svårare att reglera den mättnaden med kolhydrater, det tycker jag i alla fall.

Ett exempel är skillnaden på vad jag äter på kvällen när jag ofta är riktigt hungrig. Jag äter mindre på förmiddagarna, så har det alltid varit. Men ett kvällsmål förut kunde utan tvekan vara 4 glas mjölk och 6 smörgåsar. Då kände jag mig mätt och belåten och kunde sova gott. Idag äter jag två smörgåsar (Dessa är dock med en helt annan sammansättning än vanligt bröd. Protein och fettnivåer som är mycket högre) på dessa har jag rejält med smör och ost, och makrill. Jag är lika mätt av dessa två som jag blev av de andra sex som jag åt innan. Mjölken är också väldigt lurig, precis som läsk eller annan måltidsdryck som är söt så smakar det gott, och ger lite mättnad. Jag tycker dock fortfarande att mjölk fungerar för mig, jag dricker den röda, men måste dock vara medveten om att inte dra i mig för mycket per automatik. Då kör jag vatten istället, men hur kan jag bli mätt på 4 smörgåsar mindre kan man ju undra. Jag säger att det är för att det är mer fett och lite mer protein i dessa. Det är jävligt spännande.

Så himmelskt skönt att få somna mätt i magen

 

När blodsockret sen håller sig relativt stabilt så kommer inget jobbigt sockersug efteråt heller

När blodsockret sen håller sig relativt stabilt så kommer inget jobbigt sockersug efteråt heller

About the author: Kim Larsson