Hur ser en matdag ut?

Jag har fått den här frågan flera gånger, och jag tänkte jag kanske gör bättre i att skriva ner det här i bloggen. Saken är den att det är olika och är en viktig detalj som jag kanske inte varit så tydlig med att berätta är att de gångerna jag inte känner mig särskilt hungrig på morgonen, vilket sker upp till en gång i veckan, så utför jag en sk 16:8 fasta. Det betyder att jag hoppar måltiderna tills klockan närmar sig 12-16 innan jag äter första gången. Det har en gynnsam effekt både på hälsan och vikten, men också på blodsockret.

I alla fall. En vanlig dag. Jag kommer inte skriva mängder, för jag äter mig mätt. Försök dock att komma ihåg att det är viktigt att äta fett för att man ska känna sig mätt, och för att rena produkter som innehåller naturligt fett (blandas inte ihop med omättat fett) innehåller massor med näringsämnen.  Sen självklart kaffe. Kaffe kan inte nån ta ifrån mig!

17909444_10154261328221721_1842967540_n

FRUKOST
Turkisk Youghurt blandat med hemmagjord müsli. Jag har kokosflingor, sesamfrön, pumpakärnor, solrosfrön, melonkärnor, linfrön och chiafrön. Kaffe. En fröknäcke med bregott och smör.
Salt och lite SÖTSTRÖ (Icas sötning, som inte höjer mitt blodsocker)
17918564_10154261328246721_441263992_n

Lunch
Gårdagens middag typ Köttfärslimpa med grönsallad och skirat smör. Dricker vatten eller mjölk, men mjölk max 1-1.5glas. Har jag tränat mycket spelar det mindre roll.

Ett annat exempel på mat. Biffar gjorda på älgfärs och cheddarostsås. Grönsallad!

Ett annat exempel på mat. Biffar gjorda på älgfärs och cheddarostsås. Grönsallad!

Middag
Pastasås gjord på grönsaker, bacon, grädde och ost. Ersätter pastan med broccoli. Dricker vatten.

Ett annat exempel, en fransyska som legat ett tag i ugnen, och ljuvlig beasås till den med passande grönfoder

Ett annat exempel, en fransyska som legat ett tag i ugnen, och ljuvlig beasås till den med passande grönfoder

(Efter träning)
Här nyttjar jag ett sk tillskott med protein och en del kolhydrater också. För min kropp fungerar det bättre att tillföra snabba kolhydrater efter träning. Jag har givetvis kollat av detta på mitt blodsocker också, och känt att mitt ”sug” blir mycket mer kontrollerat om jag tillför det.

Kvällsmål
Fröknäcke ett par skivor, med mycket gott på. Bregott och ost, kanske en bredbar ost eller lite kaviar på för smaken. Makrill eller något annat tillbehör som är fett. Dricker lite mjölk eller mest vatten.

Lite bollnäsfil kan också smaka till kvällen.

Lite bollnäsfil kan också smaka till kvällen.

Som ni ser är det inte alltid 100% LCHF men ökar jag på kolhydraterna så riskerar jag alltid att få sötsug.


Kolla in podcasten livet som jag och min vän gör. Den finns i alla podappar.

Läs mer om min hälsoresa här

About the author: Kim Larsson