Dra ur huvudet ur sanden nu Kim

 

20554122-Ostrich-hides-its-head-in-the-sand-Stock-Photo

 

Det här inlägget som gälla invandring, andra kulturers intågande i den kulturen som vi har här. Många som läser mina antirasistiska meddelanden och inlägg inbillar sig att jag inte begriper eller ser helheten. Jag tänkte därför viga ett helt inlägg åt vad jag, som jobbat med Ensamkommande flyktingbarn, och som har vänner och bekanta från Afghanistan och Iraq och som dessutom läst Koranen, och satt mig in både persisk och arabisk kultur, ser som uppenbar problematik med invandring. Jag kommer inte lägga några fler ”jag är ingen rasist men” starter på det här, det här är baserat på vad jag mött, och min upplevelse.

Initiala kostnader det kostar pengar att ta emot folk på ett värdigt sätt. Särskilt de som är ensamkommande flyktingbarn. Många tusenlappar per dag handlar det om, och även om insatserna förstås är korta och således mycket billigare än att ha infödda barn, så är det en stor initial kostnad. Det är en kostnad som inte går att spara i på heller – för ju sämre t mottagande det blir ju mer blir kostnaderna i slutändan istället. Men prislappen är hög.

Kulturella avvikelser. Synen på mycket som är helt annorlunda i t.ex mellanöstern är utan tvekan en riskfaktor och en negativ sak. Polismyndigheten som i Sverige snarare är en hjälpsam instans kan ta en stund att förstå när man kommer från områden i världen där polisen jobbar för pengar under bordet och är otroligt korrupt. Synen på homosexuella och handikappade är också inte sällan påverkad. I sverige syns dessa människor på gator och torg, och det är viktigt att det snabbt skapas en kunskapsgrund om dessa människors lika värde och hur det ligger till med lagar och normer kring det. Synen på kvinnor och kvinnors rättighet att uttrycka sig både verbalt och sexuellt utan att för den sakens skull förtjäna att bli mindre repekterade är också kopplat en del till invandring. Detta problem finns förstås även utan ivandring.

Ta med dig dina seder ett annat problem i mindre ställen är ju att människor ska kunna hitta sin plats i tillvaron. Religionen blir ofta ännu mer central hos en människa som just lämnat allt och kanske den enda fasta punkten man har kvar. Vart kan man gå och be om man inte vill be själv? Vart finns det en baptist kyrka om man vill besöka en sån. Finns det en Imam i dalarna. Det är viktigt att snabbt etablera dessa kopplingar.

Missinformation oj vad många kids som kommer felinformerade. Någon som har fått höra att myndighetsåldern är kt 15. Att boendena är avlyssnade och har filmkameror som ser efter dem. Att boendena direktrapporterar till migrationsverket. Det är extremt mycket missinformation som snabbt måste åtgärdas, det är också inte sällan information som inte jag som svensk kan hjälpa till att informera om, eftersom jag initialt ses som en person som kanske likaväl jobbar undercover åt migrationsverket.

Sk ”Heder” jag avskyr ordet, men det här har jag mött, läst om och upplevt från riktigt nära håll. Tolkar som bryter tystnadsplikten för att berätta för familjen till flickan som besöker gyn att hon troligen är sexuellt aktiv. Eller att hon har för avsikt att bli. Andra tolkar som skäller ut tjejer för att dem inte bär hijab under mötet. (Jag kan arabiska, mig lurar ni inte) Men också systematisk kontroll på kvinnor bland människor som har en annan härkomst. Skitsnacket bakom ryggen på den kvinnan som tar av sig sin hijab eller som jobbar med opassande saker. Hon kanske inte klär sig bra och det ena med det tredje.

I Sverige hörde jag siffran 100.000 personer som blir utsatta för sk heder årligen. Det är en sorglig siffra. Jag har visserligen både känt Jehovas vittnen och Kristna som skulle få ett helvete om de berättade vilka saker som de valt att göra också i Sverige bland Svenskar. Men jag är övertygad om att den här hedersrelaterade brottsligheten framförallt beror på den typen av invandring som kommer från områden där mellanösternkultur finns i större omfattning än andra områden.

Icke åldersadekvata personer detta är en sanning. Det finns de människor som ljuger om sin ålder för att få uppehållstillstånd. Men den siffran är inte så stor som media vill att vi ska tro. Dessutom baseras den på helt fel saker. Jag har mött unga kvinnor som sett ut som 40 år när dom kommit för första gången, slitna, kroppar som är helt stela, ansikten som är fulla av djupa rynkor, som sen 10 månader senare utan tvekan är en sextonåring. Men där livets allvar legat så extremt hårt på dem, att de nästan åldrats i förtid. Jag har också sett att det finns människor som sett äldre ut många gånger baserat på våra egna föreställningar om hur ungdomar ska se ut. En person från Afghanistan har ju en extremt mycket mer imponerande skäggväxt redan i tonåren än vad många svenskar har. Det är också baserat på detta som jag ställt mig väldigt negativ till åldersbedömingar, då de inte är helt seriösa, och samtidigt görs i ett initialt skede. Det går inte att med en ockulärbesiktning säga hur gammal en person är, och de mätningar som görs har en felmarginal som kan hamna hela vägen från att ”ha rätt att stanna” till att ”bli hemskickad utan att någon möter upp en där” Det går inte att jobba på det viset med människor, och det går inte heller att vara arg på de människorna som ljuger. Ni hade alla gjort samma sak.

Fel människor får hjälp  är något som är väldigt populärt att säga när man pratar om invandrare, och ibland stämmer det till en viss gräns. Vissa människor har väldigt bra förutsättningar och har tagit sig till Sverige tack vare dessa. Men det betyder förstås inte att dom inte behöver hjälpen dom får – därav säger jag att det är ett missförstånd. Man kanske haft en ekonomisk duglig situation och kunnat leva där man befann sig, men att vara Afghan i Iran t.ex är ingen framtid som egentligen fungerar. Matvarubutiker som tar extra betalt för att du är Afghan och du får betala en särskild skattesats för att du inte kommer från Iran från början kan vara små saker. Men sen kan någon plötsligt bli fångad av en polis för att ”man tyckte slöljan inte riktigt satt seriöst” och sen är man fångad på den polisstationen tills någon kommer och köper en fri – förutsatt att det skulle fungera. Detta är alltså de människor som man säger ”inte behöver någon hjälp”. Men sanningen är förstås att de riktigt fattiga människorna aldrig kommer att kunna migrera till ett annat land, de har inga fastigheter att sälja, och de kan knappt läsa skyltarna för att följa en karta. Hurvida det är rättvist eller inte låter jag var och en fundera över, men för min del räcker det med att behovet finns där, inte att det finns andra som har ett större behov. För med det resonemanget är det svårt att förändra något alls.

Invandrare begår mer brott är väl en av de mest populära sakerna att diskutera, och det är ju sen 80-talet tror jag erkänt att så är fallet. Invandrare har en överrepresentation inom rättsväsendet. Några saker man måste ta i beaktning dock gällande detta, för att det ska bli en så schysst bild som möjligt är

  • En invandrare anmäls i regel oftare för ett brott som en vit person kunnat gjort och klarat sig undan anmälan från
  • Invandrare är inte längre kraftigt överrepresenterade om man tar in andra faktorer som klass, vart man bor, och andra saker i statistiken.
  • Vissa studier pekar på att det är lättare att bli dömd för ett brott om man är invandrare

Vi behöver inte finmåla det. Det är fortfarande en viss överrepresentation och jag hade gärna sett att man är lite hårdare på utvisningar i samband med brott, givetvis inte vid småbrott men att det finns en del av straffskalan som kommer dit. Det handlar om att skydda de invandrare som sköter sig men också om att Sverige  måste tänka på sig själv lite extra när det gäller människor utan medborgarskap som begår brott. Vi borde se till de människor som vill vara här och göra rätt för sig i första hand.
När det här ämnet tas upp dock vill gärna folk påpeka att ”Sverige håller på att gå under” och liknande saker, och jag vill varna för den sortens armageddontankar, för det är inte riktigt sant. Världen blir inte bara sämre och sämre, inte Sverige heller. Vi måste våga se på saker för vad det är. Ett annat missförstånd är ju att det handlar om överfallsvåldtäkter, men dessa är fortfarande en väldigt liten del av våldtäktsstatistiken. Min syn på detta är att inför lagen måste alla vara lika, men jag hade inte haft något emot att säga att ”alla utom de som söker asyl” är lika i alla fall för de tyngre brotten. Jag vill alltså inte ha en värld där man kan ange någon till att bli utvisad, men där i alla fall ett brott som t.om våldtäkt borde leda till utvisning särskilt om man är en relativt ny svensk.

Främlingsfientlighet kommer ju med ökad invandring, och den behöver också vara med här. Främingsfientliga krafter gör ju samhället till ett mycket sämre ställe, och inte sällan har dessa krafter också en väldigt negativ syn på t.ex HBTQ personer och även kvinnor. En föråldrad världsbild sprids genom dessa forum. Det läskiga här är att dessa krafter också lyckas flytta fokus på problem så att vanliga svenskar som egentligen inte från början sett dessa nysvenskar som ett problem snabbt får förklaringsmodeller där de kan välja vart deras missnöjesfokus kan ta vägen. Genom att ta med detta här menar jag inte att man kan ha som argument att invandring ska minska för att främlingsfientligheten ska minska, det håller ju inte riktigt, men det är fortfarande en sanning att den ökar och kanske har det även en positiv effekt, så vi får lära oss vilka ”vänner” vi ska undvika.

Problemförskjutning tyvärr nyttjas ju också invandringen för att förskjuta viktiga problem i samhället, som att man tittar på våldtäktsproblematik och den diskussionen blir istället att handla om invandring. Som nämnt innan är invandring en del av våldtäktsproblematiken men utan tvekan inte hela delen, och sällan kommer man till kärnan av såna diskussioner där det borde pratas om kvinnosyn, mäns våldtäktsstrukturer, och andra saker. Det här ser vi också i andra frågor, ta det faktum att äldrevården upplevs försämras i Sverige. Istället för att ställa krav på politikerna, och ställa upp för våra gamla så börjar folk att jämföra tant Agda med tant Jamila, och sen är återigen kärnan av diskussionen borta.

 

Många av dessa problem är alltså absolut att säga ”Relaterat till invandring” men på samma sätt kan du givetvis göra för att prata om skola. Det finns problematik relaterat till skolungdomar, relaterat till pensionärer, till idrott. Jag anser dock inte att man kan göra så. Det som dock är intressant är att det de allra flesta av dessa problemen går att reda upp med hjälp av god integration. Dvs att vi människor som finns här, att vi människor som är etablerade i samhället nyttjar vår position och faktiskt hjälper andra människor in i samhället. Värt att tänka på. Jag har dock inte huvudet i sanden, jag är insatt. Förövrigt är det inte ens säkert att alla som är pro-invandring håller med om allt jag skriver här. Jag skriver alltså den upplevelse jag har. Till stor del uppbackad av reell kunskap också.

När vi flyttade ut till Enviken kom en granne över med kaffe och välkomnade oss hit. Vad gör du för allt folk ska känna sig välkomna?..

 


Läs om hur jag tycker vi ska behandla terrorism här

Lyssna på min och Mats pod här

Läs om hur jag tillfrisknade från min diabetes här

About the author: Kim Larsson