Ett sött filmtips

 

Den här filmen behöver alla verkligen se. Väldigt intressant att se perspektivet från olika personer inom branchen hälsa och mat också. Det handlar om en snubbe som tidigare undviker allt raffinerat socker, men som bestämmer sig för att gå på en ”vanlig” australiensisk kosthållning för 60 dagar. Alltså han trycker inte en massa gods och skitmat, utan käkar sånt som finns i mathyllorna normalt. Sen följer man upp hur hans kropp reagerar på det. Det är inte långt ifrån hur jag resonerar med min kosthållning heller, även om jag fortfarande inte bara aktar mig för sockrerarten fruktos som han gör i filmen.

Intressant är de sakerna han listar att påverkats av sockret

  • Sämre hud
  • Obalanserat humör
  • Sockersug
  • Övervikt
  • Högt blodsocker
  • Trötthet, svårighet med koncentration

Det är intressant eftersom alla dessa sakerna också har påverkat mig, och sen då slutat varit dåligt när jag lagt om kosten. Kika på den här filmen, vi trycker i våra barn sjuka mängder av socker utan att tänka på det. Vi blir lurade av att något är ”fullkorn” eller ”inget extra socker” när det redan är så sött att det är löjligt.
Det stora problemet är att vi fortfarande har blivit skrämda att akta oss för kalorier, och att fett är det som gör att vi får hjärtsjukdom. Det är också skrämmande att det finns såna enorma krafter bakom sockerindustrin, som givetvis kan avfärdas som konspirationsteorier och galenskap. Men egentligen är det också en reell sanning i det, frågan är bara HUR stor är sanningen.

Ni som inspirerats av hur jag lagt om min kost, det är fantastiskt hur många som skickar epost och skriver i chatten och liknande och berättar om hur de mår bättre. Men jag vet också att flera av är tveksamma. Det är ett väldigt stort steg. Men några saker som jag gissar på att många gör bort sig rejält på, som man kanske kan testa att sluta med som en liten start på en resa mot ett hälsosammare liv, tänkte jag lista här.

Flingor : Alltså, läste nyss på ett paket av intresse. ”Inget extra socker” och ”Fullkorn” står det på produlten. Men 75% av allt innehåll i flingor är kolhydrater. Visst kan sockerhalten variera och det finns såna som är ännu värre, men flingor är en riktig skitmat att stoppa i sig. Det är inte särskilt mättande heller.
Youghurt: Inte sällan sötare än vad cocacola är. Ja du läste rätt, och nej det är ingenting jag hittar på. Det är sötare än cola många gånger. Värsta sorten är den som dessutom inte innehåller något fett alls. Det tar lång tid att mätta och vore det inte för att produkten är lite tjockare än läsk så vore det sämre än Fanta eller vad du ni vill jämföra det med.
Läsk, Juice, Saft, sötade drycker: ”Men det är från naturen ju med apelsinjuice” Japp, men maskinen som utvinner juicen är inte därifrån. Det är inte meningen att vi ska kunna trycka ipå en knapp, ta bort allt fruktkött som mättar men behålla den söta goda smaken. Ingen juice är bra för kroppen enligt mig och den kunskap jag har. Är man vuxen kan man dricka vatten, barn kan nog säkerligen dricka den röda feta mjölken men kom ihåg att även den är väldigt söt. Det är inte meningen att man ska dricka massvis med glas av det heller om man nu inte vill mata i sig massa socker förstås.
Godis, karameller: Även till fest är det katastrof. Dessa livsmedel innehåller ENBART socker, vilket gör att du inte får i dig någonting alls av värde. Inga vitaminer, inget fett, ingenting som mättar, och ingenting som hjäper din kropp. Ersätt det med glass eller choklad eler nötter. Personligen tycker jag inte man ska äta det alls om man bara ser på hälsan, men även om du bara ersätter det med en glasskål så är du en bit påväg mot en bättre hälsa – obs någongång då och då.
Sylt, Ketchup osv Söta addons som vi har till våran mat. Det är väldigt gott, men här finns också en enorm vinst i att titta över hur det ser ut. Köp rårörda bär iställtet, eller gör det själv. Ha inte på så mycket Ketchup och välj helt klart den osötade varianten. Helst skippar du, och kanske ersätter det med en fet sås istället.
Frukter reagerar jättemånga på att jag säger att är lite riskabla. Jag tror att man kan tona ner litegrand på frukterna och även här välja sånt som innehåller lite mindre sött än annat. Saken är den att frukterna är så sjukt ultraframodlade nu för tiden att dom är alldeles för stora, onaturligt stora t.om kanske man kan säga, och de innehåller väldigt mycket snabbt socker. Att käka det efter ett träningspass eller nångång ibland är inget fel. Men för ett bra mellanmål så är det bättre att leta efter produkter som har mindre sött i sig.
Alla lättprodukter är rent skit. Ärligt talat. Finns i alla dess former särskilt om man tittar på laktoshyllorna. När man tar bort fett från en produkt förlorar man smak, och den smaken ersätts i 99% av fallen med socker. Inte nog med att (som jag nämde innan) så blir du mindre mätt av produkten, du klämmer i dig en massa onödigt socker istället för nyttigt fett. Välj riktig grädde, riktigt smör, den feta cremefrechen osv

Det behöver inte bli en tävling, det är lätt att det blir så när man pratar om kost och att folk tittar på vägen eller hamnar i att fokusera på det. Dessutom skräms många av LCHF för att det finns så otroligt mycket foliehattar i den här rörelsen. Så du kan börja smått om du vill, för att sen bli mer strikt om du känner att din kropp mår bra av det. Mata inte svampen i kroppen med en massa socker, mata dig själv istället.

Nåväl, HÄR kommer filmen jag pratade om, och återigen SUPERTACK för era fina meddelanden som berättar om att ni inspirerats. Det är jättemysigt att min rätt tunga diabetes2 diagnos faktiskt kan leda till något positivt också.

 

 

_________________

Gillar du att skratta? Kika in min podcast. Skrattgaranti, men med en stor dos av allvarliga ämnen. Varje vecka kommer den ut på fredagar!

Gillar du att skratta? Kika in min podcast. Skrattgaranti, men med en stor dos av allvarliga ämnen. Varje vecka kommer den ut på fredagar!

About the author: Kim Larsson