Hur blir man en mästare?

På egentligen någonting alls?
Det sägs ju att man åtminstone borde ha passerat 10.000 timmar för att en ska kunna vara i närheten av att vara en mästare, en många påstår att 15.000 timmar är vad som krävs för att närma sig det. Det är 625 dagar om man tränar hela tiden. Eller 1875 dagar om man tycker att 8 timmar träning per kalenderdag är lämpligt för att nå sitt mål. Ungefär 5 år. Lite mer än så, med 8 timmars träning per dag och utan en endaste ledig dag. Låter rätt tungt va?

Jag tror nog att sanningen ligger närmare 10.000 timmar om jag ska vara ärlig, säkerligen t.om mindre allt beroende på vad du gör av dina träningstimmar. Det är problematiskt att tänka att man bara kan nöta hur mycket som helst. För en viss del av att bli en mästare, eller att nå en proffsnivå i något kommer absolut ifrån ren nötning. Men det gäller också att nöta på rätt sätt.

 

Kanske inte riktigt någon som har som målsättning att bli en mästare. Eller?

Kanske inte riktigt någon som har som målsättning att bli en mästare. Eller?

Hur många har inte sett de personerna som spenderar timme på timme på gymmet, och har gjort det i flera år, och har som målsättning att faktiskt bli stark, men som har ganska dåliga resultat trots detta. Eller de som spelat cs:go de senaste 10 åren, och hur mycket som helst under dessa år, men ändå inte riktigt når hela vägen fram. Vad beror det på? Det handlar förstås om struktur i det man gör för att träna. Den viktigaste strukturen kommer från att ha en kropp och ett sinne som mår bra. Det är klart att det får vara stunder när vi är lite less, lite hängiga, eller när kroppen inte känns 100% men vi ska alltid börja med att ge kroppen och knoppen de bästa förutsättningarna. Det handlar förstås om många små saker, men vi kan få det till tre större ting; Mat, sömn och rörelse. Hade jag skrivit det här inlägget för några år sen hade jag sagt mental hälsa, men det finns så otroligt mycket studier som påvisar just hur viktigt rörelse är för den mentala hälsan, att jag tycker man kan nöja sig med det. Men givetvis ska inte mental hälsa förringas. Det kan behövas mer än att man joggar/springer/cyklar/brottas/dansar för att en person ska må okej. Då ska det också med i grunden i såna fall. Äta mat som är varierande och nyttig för din kropp, sova de timmar som du behöver, det varierar hos olika individer men sex timmar tror jag helt säkert att är ett måste varje natt, och att hitta ett sätt att röra din kropp som ger dig puls och som frigör endorfiner. Det är grunden.

 

Rörelse är erkänt en av de bästa sätten att må bra psykiskt, men givetvis är det inte tillräckligt för alla.

Rörelse är erkänt en av de bästa sätten att må bra psykiskt, men givetvis är det inte tillräckligt för alla.

Vidare behöver du också se över HUR dina träningspass ser ut. Det är viktigt att få med teknik och strategier samtidigt som du nöter på de delarna i träningen som är mer skillbaserade om man säger så. Men skaffa dig den kunskapen tidigt, så att du vet hur du kan lägga upp det. Ett stort misstag CS spelare gör är att dom tränar på 64-tick servrar, det är för den som inte känner till CS en servertyp som uppdateras mindre antal gånger än en riktig matchserver gör, det betyder i grund och botten att en del av den träning som man faktiskt erhåller kan vara onödig, eftersom siktningen är helt annorlunda i en riktig match.  På gymmet ser vi folk som inte vågar köra riktigt hårt, i löparbanan de som sliter hårt på sin kropp för att deras teknik inte riktigt är filad på. Jag tror ni hänger med på vad jag säger.

 

Ehh ja

Ehh ja

Inställningen är också otroligt viktigt. Jag tror detta är mer ett problem inom esport än vad det är i klassisk köttsport. För att spela är fruktansvärt roligt. Det är det med vanlig sport också, men spelet har du tillgång till jämt. Det betyder att du kommer att kunna sätta många timmar framför datorn när du vill träna. Men att bara nöta utan att vara riktigt redo, och utan att ha rätt attityd kommer inte ge dina träningspass samma effekt som annars. Jämför gärna med vanlig sport här. Du befinner dig på fotbollsplanen och slår lite bollar. Det ger säkert en viss träning, men att förbereda sig, ha ätit rätt mat, ha rätt utrustning redo och sen träna under en eller två timmar ger dig mycket mer. På samma sätt måste e-sportare se till att vissa av deras pass är helt och hållet 100% fokus.

Slutligen tänker jag på återhämtning, det kommer tillbaka till mat och sömn, men det handlar också om mental återhämtning. Att ge dig själv chansen att längta efter det du tränar på mellan varven. Vi kan kalla det vilodagar. Jag inbillar mig, att vad jag än har tränat eller sett andra träna, så ger dessa vilodagar otroligt mycket mer än vad man riktigt kan sätta fingret på. Kanske hittar man ett sätt att tänka som kommer vara oerhört nyttigt inför nästa match, kanske är det bara att attityden inför ens träning förändras avsevärt, eller så är det bara det faktum att man får vila den kroppsdelen man nu övertränat lite lite extra, och att det slutligen gör att man faktiskt blir bättre nästa gång man återkommer.

Återhämtning behöver inte bara vara dom här vilodagarna dock, inom esport så ska en verkligen inte underskatta att resa sig ur stolen, röra på kroppen, fokusera på något annat med ögonen en stund, kanske sträcka ut kroppen lite. Jätteviktigt för fokus, och viktigt också för den fysiska hälsan. Vissa delar av kroppen tar faktiskt skada av att röra sig statiskt, och kan leda till allvarliga hälsoproblem där problem med underarmarna är ett väldigt bra exempel just bland esportare.

Med rätt stretching, rätt underarmsträning så kan man avsevärt minska risken för problem med t.ex Karpaltunneln.

Med rätt stretching, rätt underarmsträning så kan man avsevärt minska risken för problem med t.ex Karpaltunneln.

Rätt sällskap är tyvärr det mest orättvisa, men som jag ser det är det nästan ett måste i vilken sport du än tänkt syssla med. Det handlar förstås om att hitta rätt coacher, rätt tränare, men också att vara i en miljö som uppmuntrar det du håller på med. I lagspel är det ett ännu större problem, för då måste du också hitta ett lag som passar dig, där dina styrkor kommer fram ordentligt, och där dina svagheter inte är ett lika stort problem. Men jag väljer ändå att sätta rätt sällskap sist, för är du riktigt riktigt duktig så lär någon förhoppningsvis ska hitta på dig, och med lite tur se till att du blir upplockad av rätt lag eller organisation.

 

 

 

Gillar du den här typen av inlägg? Låt mig veta det i kommentarsfältet vetja! Eller skicka mig en tanke som du har gällande ämnet.

Kika in acast.com/livet där min och Mats podcast finns.

Kika in acast.com/livet där min och Mats podcast finns.

About the author: Kim Larsson