Varför vinner inte alliansen?

Det är alltså inte en politisk frågeställning i topicen, det handlar förstås om Alliance. Laget som har absolut störst förväntningar på sig. Jag tänkte utgå från era frågeställningar som ni gett mig, och därfrån ge min version av det hela. Eller i alla fall min POV.

”Loda borde lägga ner” 

Det är väl den vanligaste, frustrerade kommentaren som kommer. Jag förstår den dock inte alls. Loda har under sin dotakarriär haft ups and downs precis som alla andra spelare, men han håller fortfarande en hög nivå. Han har en bra farmrate, han är aktiv på kartan, och han saknar egentligen ingenting just nu för att laget ska vinna, om man tittar på hans individuella egenskaper. Ska man vara kritisk mot honom så är det i såna fall att han skulle kunna bredda sin heropool litegrand, men det kan sägas om många spelare i scenen. Loda är också jämn i sin prestation. När det dock är ett game som går åt skogen kanske det brister lite i fokuset, men det är ingenting konstigt och ingenting som gör att han ska bytas ut. För den som är lite insatt tror jag inte att Alliance finns utan Loda. Men det är väl en diskussion som går att hålla separat också.

”Supportsen farmar inte nog mycket”

Ny kommentar för mig, men den var också med igår. Då jämfördes Handskens farm på skywrath med motståndarnas farm på Keeper of the light. Det är förstås helt olika hjältar och jag hoppas den vanliga tittaren förstår det bättre än så. Andra faktorer som spelar in hur mycket supports farmar är hur stor pos5 roll som pos5 tar, och hur fightsen går förstås. Vissa lag har tydlig pos5 medan andra lag mer har två pos5 (eller två pos4 då om matchen går bra) det är väl vilket som passar bäst för laget som man får ta hänsyn till. Jag ser inget bekymmer med att varken Handsken eller EGM inte skulle kunna farma tillräckligt. Tvärtom tycker jag att man lyckas rätt bra även om matcherna går tungt.

Två exempel från gårdagen som jag inte riktigt tycker håller som analys, men det är en sak att vara anti vad folk har för teorier. Vad är det du egentligen tycker då Dray? Jag blev ombedd idag , igår också, av flera olika personer att ge min version av det hela.
Så here it goes.

Alliance har en historia av splitpush, och NiP har en historia av att fightas. Det tror jag är väldigt viktigt att ha med sig in i en analys av dessa två lag, för där någonstans känns det inte riktigt som att man har kommit överens om hur man vill spela. Inte för att det finns väldigt otydliga strukturer i spelandet, men för att det ibland är uppenbart att ett go inte rikigt är ett go som alla är med på, och då blir det i flera av situationerna sk ”halvgoes” häng med mig här för det är inte lätt att sätta ner i text. Men i det hela taget är det som händer att en person går in, ofta jonas, men kom ihåg att jonas har oftast den rollen att han ska gå in först så man kan inte peka ut honom som enskild i det här fallet, och resterande av laget är antingen

  1. Inte riktigt redo att följa upp
  2. Inte riktigt sugna att följa upp
  3. Följer inte upp

Det här händer förstås inte jämt, men rätt ofta endå. Om det vore så att Jonas bara gjorde ett skitplay och hamnade fel och ingen av A hängde på skulle det inte spela lika stor roll som det gör nu. Jag räknade till fem eller sex fights där man antingen tog fighten på ett dåligt sätt eller försökte rädda varandra. Det i sin tur leder inte sällan till kedjereaktioner. Där kanske supporten försöker rädda jonas, och sen försöker någon att vara redo att hjälpa supporten, och slutklämmen blir att 3-4 st dör. De gångerna som jag varit med om att såna här saker händer i matcher, promatcher då, och för längesen, är när man försöker att vara en del av laget lite för mycket, dvs man vill inte bara kliva undan och vara jobbig, och det handlar inte sällan om att man inte riktigt spelat ihop sig ännu. Men som sagt, jag har inte träffat Alliance, jag har bara tittat på matcherna från min dator hemma i min källare i Enviken.

Jag upplever sen att när man väl spelat in sig i matcherna, så har dessa sämre situationer från tidigare matchen satt avtryck i hur man vågar ta beslut gällande pushing och fighting.
Det var i alla fall några situationer när Alliance i sin vanliga form, eller gamla NiP i sin vanliga form hade vågat pusha, men här skippade man det. Samtidigt tog man några pushar där man var väldigt ur position (Eller mag spelade fantastiskt bra) och det är så förbannat jävla svårt att spela sitt spel om man ständigt hamnar i underlägen beroende på hur man avancerar på kartan.

Jag vet att många inbillar sig att dom kan Dota, och att dom är jätteduktiga på spelet för att dom har en hög mmr. Men jag skulle vilja säga att här har ni allra flesta fel, för det är flera som menar att Alliance inte har den individuella skickligheten som krävs för att vara ett topplag, och det sätter jag min högra hand på att är felaktigt. Det är också felaktigt att Alliance inte utvecklas som lag, för det gör dom utan tvekan, alltså, utan tvekan, jag är helt säker på att dom utvecklas både som lag och som individuella spelare. Får man för sig något annat tror jag inte riktigt man begriper hela spelkonceptet. Ärligt talat alltså.

Sen hurvida Alliance håller ihop eller inte, det får stå för dem. Men min genuina upplevelse är att Alliance utan tvekan kan hoppa upp till ett toplag när som helst – men det är några pinnhål kvar

About the author: Kim Larsson